Emisja głosu 1.S3.FP.KWP.9
Treści programowe
1. Cele, zdania i przedmiot emisji i higieny głosu.
2. Mechanizmy i fizjologia procesu mówienia. Akustyczne podstawy głosu. Budowa i działanie narządu głosu.
3. Higiena głosu.
4. Zasady poprawnej wymowy polskiej. Rodzaje norm wymowy.
5. Praktyczne ćwiczenia pracy nad głosem. Fonacja – ćwiczenia fonacyjne. Oddychanie – ćwiczenia oddechowe. Artykulacja – ćwiczenia artykulacyjne.
6. Technika artykulacji samogłosek i spółgłosek. Ćwiczenie ich wymowy.
7. Akcent wyrazowy i logiczny.
8. Instrumentowanie wypowiedzi.
9. Frazowanie wypowiedzi. Pojęcie frazy. Rodzaje fraz. Zależność frazowania od typu mówienia.
10. Przestankowanie foniczne i jego funkcje w wypowiedzi.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządów mowy (k_W01, P6S_WG).
Umiejętności: student ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy (k_U02, P6S_UW).
Kompetencje społeczne (postawy): student ma potrzebę dbania o głos oraz jego kształcenia jako podstawowego narzędzia każdego człowieka w oparciu o wiedzę i umiejętności z zakresu emisji i higieny głosu (k_K01, P6S_KK).
Kryteria oceniania
udział i aktywność na zajęciach – 40 %
praca zaliczeniowa 60 %
Literatura
Kram J., Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1981.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003.
Walczak-Deleżyńska M., Aby język giętki. Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001
2. studiowana samodzielnie przez studenta
Klemensiewicz Z., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Wrocław1973.
Lubaś W., Urbańczyk S., Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: