Wprowadzenie do humanistyki 1.S3.FP1.1
1. Z dziejów poznania humanistycznego i zagadnień humanistyki
a) Narodziny idei ̶ grecki ideał wychowania paideia, kalokagatia. Wpływ kultury starożytnej Grecji i Rzymu na kulturę europejską. Historyczny początek tego, co można nazwać „europejskością”? Hans Georg Gadamer: „Jednym z zasadniczych rysów Europy jest odróżnienie filozofii, literatury, religii, sztuki i nauki”. Istotne znaczenie dla dziedzictwa kultury europejskiej takie czynniki, jak: rozwój teatru, literatura starożytna, powstanie demokracji ateńskiej, rozpoczęcie olimpiady w Grecji, powstanie gimnazjum oraz liceum, rozwój greckiej literatury, filozofii, rozwój prawa rzymskiego, powstanie licznych budowli za czasów rzymskich, powstanie greckiego liczydła i rozwój rzymskich cyfr.
b) Rozwój idei humanitas w okresie rzymskim (Cyceron, Horacy, Kwintylian)
2.Symbioza grecko-rzymskich elementów z tradycją judaistyczno-chrześcijańską i niekwestionowany autorytet Biblii. (Zob. S. Awiernicew, Grecka „literatura” i bliskowschodnie „piśmiennictwo”[w:] S. Awiernicew, Na skrzyżowaniu tradycji. Szkice o literaturze i kulturze bizantyjskiej, przekł. i wstęp D. Ulicka, Warszawa, s. 21-100).
3. Korzenie Europy odsłaniają nam własne symbole, zwroty, metafory, którymi Europejczycy posługiwali się i nadal posługują się sprawnie. Istnieją pojęcia i zwroty zrozumiałe dla wszystkich, np. „miecz Damoklesa”, „puszka Pandory”, „suknia Dejaniry”, ale również „wyrok Salomonowy”, „cierpienia Hioba”, „manna z nieba”, „kielich goryczy” i to odsyła nas do innego równie ważnego źródła inspiracji, jaką jest dla kultury europejskiej starożytna kultura Wschodu.
4. Filon z Aleksandrii (alegoreza)
5.Szkoła w Chartres i słynna refleksja Bernarda z Chartres, który świadom dziedzictwa kultury antycznej pisał: „Jesteśmy karłami, którzy wspięli się na ramiona olbrzymów. W ten sposób widzimy więcej i dalej niż oni, ale nie dlatego, żeby wzrok nasz był bystrzejszy lub wzrost słuszniejszy, ale dlatego, iż oni dźwigają nas w górę i podnoszą o całą swą gigantyczną wysokość”; artes liberales. Zob. E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. A. Borowski, Kraków 1997, s. 42-48; J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska- Grossowa, Warszawa 1994, s. 483 i n.;
U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, przekł. M. Olszewski i M. Zabłocka, Kraków 1997, s.50-53.
6. Dojrzałe średniowiecze ze szczytowym okresem rozwoju wieku XIII i jej schyłkiem, zw. „jesienią średniowiecza” od XIV wieku (Dante, Boska komedia/ 1265-1321/, Guillaume de Lorris Jean de Meung, Romans o Róży (I-a część ok. 1230, druga napis. w 1265-1270)
-uniwersytety, literatura, filozofia średniowiecza: augustynizm, scholastyka, tomizm. zob. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, [słownik], s. 488-489; E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. A. Borowski, Kraków 1997, s.60-63.
- kult świętych- (zob. J. Mirewicz, Współtwórcy i wychowawcy Europy, Kraków 1983, s.7)
-ethos rycerza i kultura dworska (zob. M. Ossowska, Rycerz w średniowieczu i Rycerz w roli dworzanina [w:] M. Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986, s. 70-121 albo J. Huizinga, Jesień średniowiecza, przekł. T. Brzostowski, wstęp H. Barycz, Warszawa 1992, s. 90-100.
7. Humanizm ̶ termin i pojęcie, geneza, komponenty ideowe prądu, estetyka humanizmu. Zob. Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze-Renesans-Barok, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 1990, s.276-284; J. Burckhardt, Kultura Odrodzenia we Włoszech. Próba ujęcia, przekł. M. Kreczkowska, wstęp M. Brahmer, Warszawa 1965, 107-147; J. Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, przekł. E. Bąkowska, Warszawa 1993, s. 82 -112 i 326-346.
-Wynalazek i popularyzacja druku w Europie 1450-1500 r. zob. E. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przekł. H. Hollender, Warszawa 2004.
a) Włochy - okres prehumanistyczny, niejako przygotowawczy, przypadający na XIV w. (czasy działalności Petrarki, Boccaccia, Brunetto Latini) zob. H. Kralowa, P. Salwa, K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej. T. 1. Średniowiecze –Renesans -Barok, Warszawa 1997, s.166 i n.
b) okres porządkowania zgromadzonych tekstów antycznych, ich studiowania i przekładania- poł. XV w. (czasy działalności L. Valli, B. Albertiego oraz uczonych greckich : J. Bessariona i Jerzego z Trapezuntu zob. H. Kralowa, P. Salwa, K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej. T. 1. Średniowiecze –Renesans -Barok, Warszawa 1997, s.175-179.
c) okres powstawania humanistycznych stowarzyszeń i ugrupowań –druga poł. XV w. (czasy działalności A. Poliziana, M. Palmeriego, C. Landina, M. Ficina, G. Pico Della Mirandoli) tu zalecany rozdział E. Panofsky, Neoplatoński ruch we Florencji i w północnych Włoszech[w:]E. Panofsky, Studia z historii sztuki, oprac. i wstęp J. Białostocki, Warszawa 1971, s.188-221.
d) pocz. XVI w. - okres powolnej przemiany ruchu humanistycznego w „orientację humanistyczną”. Idee humanizmu powszechnie już znane, znajdowały wyraz z treści i kształcie ówczesnej sztuki i literatury. Jest to okres aktywnej działalności wielu znakomitych pisarzy i uczonych renesansu takich jak, S. Speroni, B. Castiglione, L. Ebreo, N. Machiavelli, Leonardo da Vinci, Erazm z Rotterdamu, L. Vives, M. Kopernik itp.
- „chrześcijański humanizm” zwany erazmianizmem. Zob. Domański J., Erazm i filozofia. Studium o koncepcji filozofii Erazma z Rotterdamu, Warszawa 2001.
e) humanizm XVI- wieczny jako formacja ideowo–intelektualna ̶ coraz silniej współuczestnicząca w rozwoju kultur narodowych
8. Humanizm w Polsce. Zob. J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1976, s.9-37.
9. Renesans a humanizm zob. Słownik Literatury staropolskiej. Średniowiecze -Renesans-Barok, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 1990, s. 697-713.
- Sztuka Renesansu. Początek XVI wieku ̶ Cinquecento ̶ najsłynniejszy okres w sztuce włoskiej, jeden z najwspanialszych w sztuce wszechczasów. W tym okresie tworzyli Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, Tycjan, Correggio i Giorgione, a na Północy Dürer i Holbein oraz wielu innych słynnych mistrzów zob. Pełnia harmonia oraz Światło i kolor [w:] E. H. Gombrich, O sztuce, przekł. M. Dolińska, I. Kossowska, D. Stefańska- Szewczuk, A. Kuczyńska, Warszawa 1997, s.287-323 ; 325-339; E. Panofsky, Trzy ryciny Albrechta Dürera [w:] E. Panofsky, Studia z historii sztuki, oprac. i wstęp J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 270-292.
10. Reformacja (zob. Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze ̶ Renesans ̶ Barok, red. T. Michałowskiej, Wrocław 1990, s.688-694; J. Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1993, s. 113-136).
a) Reformacja w Polsce- jej wpływ na rozwój kultury narodowej zob. A. Jobert, Od Lutra do Mohyły. Polska wobec kryzysu chrześcijaństwa, 1517-1648, przekł. E. Sękowska, Warszawa 1994, s. 15-115.
11. Kontrreformacja ̶ geneza zjawiska (zob. Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze -Renesans-Barok, pod red. T. Michałowskiej, Wrocław 1990, s. 342-346).
a) Kontrreformacja w Polsce- sprowadzenie Jezuitów do Polski przez Hozjusza. W miarę nasilania w XVII wieku ideologii sarmatyzmu, a zwłaszcza idei religijno- narodowych, ucieleśnionych w mitach „przedmurza chrześcijaństwa” oraz mesjanizmu, zaostrzała się nietolerancyjna postawa wobec innowierców. (zob. J. Tazbir, Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wrocław 1996 albo J. Tazbir, Szlachta i
12. Metody badań naukowych ̶ przegląd najbardziej znanych stanowisk badawczych (przegląd)
13. Kryzys humanistyki? Cele i funkcje nauk humanistycznych, zadania dla filologii.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01;
k_W03;
k_W05;
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U04
k_U07
k_U08
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K03
Kryteria oceniania
metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, dyskusja
aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji
Literatura
1. Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniszewska, wstęp B. Suchodolski, Warszawa 1977.
2. Delanty G., Odkrywanie Europy. Idea tożsamość, rzeczywistość, przekł. R. Włodek, Warszawa- Kraków 1999.
3. Awiernicew S., Grecka „literatura” i bliskowschodnie „piśmiennictwo” [w:] S. Awiernicew, Na skrzyżowaniu tradycji. Szkice o literaturze i kulturze bizantyjskiej, przekł. i wstęp D. Ulicka, Warszawa 1998.
4. Panofsky, E. Neoplatoński ruch we Florencji i w północnych Włoszech [w:] E. Panofsky, Studia z historii sztuki, oprac. i wstęp J. Białostocki, Warszawa 1971, s.188-221.
5. Pot Hans Georg, Krótka historia kultury europejskiej, przekł. J. Dąbrowski, wstęp M. Zybura, Wrocław 2007.
6. Kuncewicz P., Legenda Europy, Warszawa 2005.
7. Leciejewicz L, Nowa postać świata. Narodziny średniowiecznej cywilizacji średniowiecznej, Wrocław 2000, s. 75-94.
8. Curtius E. R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przekł. A. Borowski, Kraków 1997, s.52-60.
9. Huizinga J., Jesień średniowiecza, przekł. T. Brzostowski, wstęp H. Barycz, Warszawa 1992, s.81-90
10. . Ossowska M., Rycerz w średniowieczu i Rycerz w roli dworzanina [w:] M. Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986.
11. Guriewicz A., Kultura i społeczeństwo średniowiecznej Europy. Exempla XIII wieku, przekł. Z. Dobrzyniecki, Warszawa 1997, (tu: rozdz. IV) Burckhardt J., Kultura Odrodzenia we Włoszech. Próba ujęcia, przekł. M. Kreczkowska, wstęp M. Brahmer, Warszawa 1965.
12. Panofsky E., Neoplatoński ruch we Florencji i w północnych Włoszech[w:]E. Panofsky, Studia z historii sztuki, oprac. i wstęp J. Białostocki, Warszawa 1971. Ziomek J., Renesans, Warszawa 1976.
B. Fragmenty dzieł Owidiusz, Metamorfozy, przekł. A. Kamieńska i S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, Wrocław1995 BN II nr 76.. Wihelm z Lorris, Jan z Meun, Romans o Róży, Powieść o Róży, przeł. i wstęp M. Frankowska- Terlecka i T. Giermak-Zielińska, Warszawa 1997. Dante Alighieri, Boska komedia. (Wybór), przekł. E. Porębowicz, wstęp i koment. K. Morawski, Wrocław 1977 BN II nr 187. Boccacio Giovanni, Dekameron, przeł. E. Boyé, wstęp M. Brahmer, t. 1-2, Warszawa 1955. Petrarka Francesco, Wybór pism, przekł. F. Faleński, J. Kurek, K. Morawski, Wrocław 1982 BN II nr 206 tu: Sonety, Triumfy
Szekspir W., Sen nocy letniej, przeł. W. Tarnawski, oprac. P. Mroczkowski, Wrocław 1987 BN II nr 162 albo W. Shakespeare, Sen nocy letniej, przeł. S. Barańczak, Kraków 2008.
Szekspir W., Burza, Warszawa 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: