Kultura wypowiedzi 1.S3.FP1.31
Wybrane zagadnienia poprawności składniowej. Poprawność w zakresie związków zgody.
Wybrane zagadnienia poprawności składniowej. Poprawność w zakresie związków rządu.
Wybrane zagadnienia poprawności składniowej. Używanie wyrazów funkcyjnych.
Wybrane zagadnienia poprawności składniowej. Poprawność w zdaniu złożonym.
Wybrane zagadnienia poprawności składniowej. Szyk wyrazów w zdaniu.
Poprawność leksykalno-stylistyczna. Metafory.
Poprawność leksykalno-stylistyczna. Wyrazy modne i szablonowe.
Poprawność leksykalno-stylistyczna. Konstrukcje redundantne.
Poprawność leksykalna. Związki frazeologiczne.
Poprawność leksykalna. Łączliwość wyrazów.
Wybrane zagadnienia poprawności fleksyjnej (rzeczownik, czasownik, liczebnik).
Odmiana nazwisk.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwoju
k_W04 metody analizy i interpretacji tekstów literackich – dawnych i
współczesnych – w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w literaturoznawstwie i językoznawstwie
k_W05 fundamentalne dylematy współczesnej kultury i cywilizacji w
zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania
problemów społecznych
k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
k_W08 zasady działania systemów i instytucji kulturalnych właściwych
dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla
literaturoznawstwa i językoznawstwa (m.in. edukacyjnej,
kulturalnej, medialnej)
k_W09 elementy dyskursu akademickiego odnoszące się do studiowanej
dyscypliny
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe
problemy dotyczące zjawisk języka, literatury i kultury w aspekcie
historycznym i współczesnym oraz działalności instytucji kultury,
oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni
przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych)
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich i zjawisk językowych
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
k_U06 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 P6S_UK
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze,
języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i
praktycznych
k_K02 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od
innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
k_K03 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form
Kryteria oceniania
Udział w ćwiczeniach i dyskusji podczas zajęć: 25%
Kolokwium lub ceny cząstkowe z realizacji poszczególnych zadań: 75%
Literatura
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2005.
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: