Warsztaty badawcze literaturoznawcze 1.S3.FP1.36
1/Literatura na warsztacie literaturoznawcy: historyka literatury/teoretyka/ krytyka (sporne i bezsporne problemy wiedzy o literaturze/ zmienne pola widzenia i zaczepienia literaturoznawczych dyskursów/ wybrane "scenariusze" badawcze/ analiza dociekań badawczych/ rozpoznania i konkluzje (sztuka literacka - tożsamość estetyczna - komunikacja literacka ( język - styl - gatunek - tekst - intertekst -
2/ Czytanie Bachtina (dialogiczna natura dzieła - dialog tekstów i podmiotów - świadectwa i style odbioru);
3/ Literatura: "litery lektura" (podgląd analityczno-interpretacyjnych procesów lektury/ efekty "pracy" tekstów i |pracy" z tekstami
4/ Jak literatura (fikcjonalna/ niefikcjonalna) komunikuje siebie i komunikuje się z czytelnikiem/ widzem (konwencje/ antykonwencje; sensy/ przeciwsensy/ porozumienia/ nieporozumienia );
5/ Sztuka pisania - sztuka czytania - sztuka inscenizacji - dramat "sceny" i "scena" dramatu (wybrane teksty w akcji wykonawczej - interpretacje - fakty i efekty artystyczne w polu analitycznej obserwacji: praktyki twórcze i/a teorie literackie/ komentarze okołotekstowe/ wyznania pisarzy).
6/ Poetyki wizualności ( Kulturowe wizualizacje doświadczenia/ koncepty plastyczne / retoryka słowa, obrazu, kształtu, pisma, kompozycji/ style przedstawiania/ architekstura/ hybrydy tekstowe/ teksty multimedialne/ antropologia sensualności );
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: 1. G. Durand, Wyobraźnia symboliczna, przeł. C. Rowiński, Warszawa 1986.
2. J. Starobiński, Wskazówki do pojęcia wyobraźni, „Pamiętnik Literacki” LXIII, 1972, z. 4, s. 217-230.
3. J. Culler, Teoria literatury, Warszawa 1998.
4. M. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa1990.
5. H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1978.
| Ogólnie: Literatura uzupełniająca:
J. Culler, Teoria literatury, Warszawa 1998.
U. Eco, Lector in fabula, Warszawa 1994.
M. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa1990.
H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
W cyklu 2022/23-L: 1. Zajęcia można uznać za kontynuację i uzupełnienie kursu pt. „Nauki pomocnicze”. Ich celem jest zapoznanie studentów z technikami informatycznymi, stanowiącymi ważny element warsztatu naukowego literaturo- i językoznawcy.
2. WYMAGANIA WSTĘPNE:
Umiejętność sporządzania opisu bibliograficznego i wiedza na temat zasad korzystania z najbardziej znanych kompendiów bibliograficznych
| Ogólnie: Praktycznych charakter ćwiczeń ma pozwolić na zdobycie następujących umiejętności:
̶ korzystania z zasobów internetowych (w tym przede wszystkim z bibliograficznych baz danych oraz zasobów bibliotek cyfrowych)
̶ przygotowania zgodnego z podstawowymi zasadami typografii prac i innych wypowiedzi pisemnych z wykorzystaniem edytora tekstu
̶ przygotowania prostych prezentacji multimedialnych
Systemy i strategie informacyjno-wyszukiwawcze (elektroniczne odpowiedniki najważniejszych kompendiów bibliograficznych -
"Przewodnik Bibliograficzny", "Bibliografia Zawartości Czasopism", "Bibliografia Polska" K. Estreichera; "Polski Słownik Biograficzny";
"Słownik symboli i ideogramów"); biblioteki cyfrowe - POLONA, CEON, BazHum); zasady edytorsko-typograficznego opracowania tekstu
naukowego; korekta tekstu (w PDF-ie i wersji papierowej - znaki korektorskie); wprowadzenie do problematyki metodologicznej (w kręgu
terminologii); metodologia pozytywistyczna (estetyka pozytywistyczna - socjogenetyzm, biografizm, komparatystyka); metoda historyczno-
filologiczna; przełom antypozytywistyczny; psychoanaliza, strukturalizm; od dialogiczności do intertekstualności. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
●Student zna elektroniczne odpowiedniki najważniejszych kompendiów bibliograficznych (k_W01; P6S_WG)
● stosuje podstawowe zasady typografii odnoszące się do poszczególnych elementów tekstu naukowe (cytatów, przypisów, wyliczeń itp.) (k_W04;P6S_WG)
UMIEJĘTNOŚCI:
● Student wyszukuje potrzebne informacje o literaturze podmiotowej i przedmiotowej w dostępnych za pośrednictwem Internetu bibliograficznych bazach danych (k_U04;P6S_UW)
●potrafi korzystać z zasobów bibliotek cyfrowych (k_U04;P6S_UW)
● poprawnie opracowuje pod względem formalnym i merytorycznym prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa, jak i językoznawstwa, dowodząc tym samym sprawności swojego polonistycznego warsztatu (k_U03;P6S_UW)
● potrafi przygotować prezentacje multimedialne uzupełniające wystąpienia ustne na wskazany temat (k_U09)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Świadomie korzysta z dostępnego w postaci cyfrowej dziedzictwa kulturowego epok dawnych i rozumie konieczność troski o jego zachowanie (k_K01; P6S_KK)
Kryteria oceniania
Konwersatoryjny tryb zajęć/ obecności / aktywność studenta na zajęciach / zaliczone ćwiczenia (2): wiedza teoretyczna i umiejętności warsztatowe obejmujące rozmowy o literaturze oraz problemy wiedzy o literaturze
Literatura
M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w:] Teorie literatury XX wieku, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Antologia, 2007; S. Balbus, Między stylami, 1992; T. Dobrzyńska, Gatunki pierwotne i wtórne. ( Czytając Bachtina), [w: Typy tekstów . Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, 1992; T. Dobrzyńska, Od słowa do sensu. Studia o metaforze (tu: Człowiek - Słowo - Świat. Antropologiczne aspekty metafory), 2012; M. Głowiński, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, 2000 (tu: Komunikacja literacka jako sfera napięć; Odbiór, konotacje, styl; Świadectwa i style odbioru); Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, 2002 (wybrane studia); R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria - nowoczesność - literatura, 2012 (tu: Cz. IV: Rozumienie, interpretacja, lektura; Literatura: litery lektura. O tekście, interpretacji, doświadczeniu rozumienia i doświadczeniu czytania. Z dodaniem studium przypadku "Wagonu" Adama Ważyka); Sztuka i estetyka po awangardzie a filozofia postmodernistyczna, red. A. Zeidler-Janiszewska, 1994; Kulturowe wizualizacje doświadczenia, red. W. Bolecki, A. Dziadek, 2010 (tu: W. Kalaga, Tekst hybrydyczny. Polifonie i i aporie doświadczenia wizualnego, 2010; D. Szajnert, Poetyka autokomentarza? [w:] Poetyka bez granic, red. W. Bolecki, W. Tomasik; 1992; O. Tokarczuk, Czuły narrator, 2020 (wybór); U. Eco, Wyznania młodego pisarza, 2011 (wybór); O. Pamuk, Pisarz naiwny i sentymentalny (wybór);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: