Literatura wobec innych sztuk 1 1.S3.FP1.HA.1
1. Wprowadzenia: związki literatury i sztuk wizualnych.
2. Podstawowe tematy i motywy literatury oraz innych sztuk (na wybranych przykładach).
3. Ekfrazy, czyli o metodach literackich opisów dzieł sztuk wizualnych.
4. Teorie ekfrazy (analiza wybranych przypadków).
5. Literatura i architektura: literackie opisy architektury (na wybranych przykładach).
6. Poetyka piosenki literackiej (na wybranych przykładach).
7. Problemy filmowej adaptacji dzieła literackiego (na wybranych przykładach).
8. Współczesne konteksty awangardowej intersemiotyczności.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Gęborska, Marlena, Adaptacje filmowe polskiej literatury młodzieżowej XXI wieku jako system kodów kulturowych, „Perspektywy Kultury”, 2021, Vol.34 (3), p.157-176
Tadeusz Lubelski, Od Mickiewicza do Masłowskiej : adaptacje filmowe literatury polskiej, Universitas, Kraków, cop. 2014
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
| Ogólnie: Gęborska, Marlena, Adaptacje filmowe polskiej literatury młodzieżowej XXI wieku jako system kodów kulturowych, „Perspektywy Kultury”, 2021, Vol.34 (3), p.157-176
Tadeusz Lubelski, Od Mickiewicza do Masłowskiej : adaptacje filmowe literatury polskiej, Universitas, Kraków, cop. 2014
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
W cyklu 2022/23-L: Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, teorie intersemiotyczności oraz różne typologie adaptacji literatury (K_W03)
2. metody analizy i interpretacji tekstów literackich i tekstów kultury, z uwzględnieniem intersemiotyczności i różnych perspektyw (K_W04)
3. zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, z naciskiem na ochronę własności intelektualnej w internecie oraz w powszechnie dostępnych źródłach (K_W07)
Umiejętności: student potrafi
1. formułować i analizować problemy badawcze obejmujące poruszane problemy adaptacji literatury, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i nauk pokrewnych (K_U02)
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, teorie intersemiotyczności oraz różne typologie adaptacji literatury (K_W03)
2. metody analizy i interpretacji tekstów literackich i tekstów kultury, z uwzględnieniem intersemiotyczności i różnych perspektyw (K_W04)
3. zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, z naciskiem na ochronę własności intelektualnej w internecie oraz w powszechnie dostępnych źródłach (K_W07)
Umiejętności: student potrafi
1. formułować i analizować problemy badawcze obejmujące poruszane problemy adaptacji literatury, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i nauk pokrewnych (K_U02)
2. rozpoznawać teksty literackie i teksty kultury stanowiące adaptacje dzieł literackich oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych i kulturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym (K_U03)
3. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów literackich i ich adaptacji w innych mediach(K_U04)
4. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym filologii i kulturoznawstwa i oraz dyskutować o nich, wykazując się własnymi poglądami z umiejętnością uwzględnienia istniejącego stanu badań (K_U05)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i kulturoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K01)
2. odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: - przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, - dbałości o dorobek i tradycje zawodu (K-K02)
3. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K-K03)
| Ogólnie: 1. Kształcenie umiejętności analizy, interpretacji i wartościowania tekstów literackich w kontekście innych sztuk.
2. Integracja wiedzy z historii i teorii literatury oraz historii sztuki i estetyki umożliwiająca uczestnikowi zajęć poszerzenie kompetencji z zakresu komparatystyki intersemiotycznej oraz aktywny i świadomy udział w dyskusji dotyczącej zjawisk z obszaru różnych dziedzin artystycznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W03
k_W04
k_W09
k_W10
s_W01
s_W02
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U02
k_U03
k_U04
k_U05
k_U09
s_U01
s_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K03
k_K04
s_K01
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach 30 %
prezentacja 30%
praca zaliczeniowa 40%
Literatura
1. Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z Zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
2. Sendyka R., Esej i ekfraza (Herbert – Bieńkowska – Bieńczyk), „Przestrzenie Teorii” 2009, nr 11.
3. Słodczyk R., Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Kraków 2020.
4. Swoboda B., Zniewalająca siła ekfrazy (rzecz o zmaganiach słowa i obrazu w poglądach W.J.T. Mitchella), „Przestrzenie Teorii” 2011, nr 16.
5. Witosz B., Ekfraza w tekście użytkowym – w perspektywie genologicznej i użytkowej, „Teksty Drugie” 2009, nr 1-2.
6. Czermińska M., Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry, Gdańsk 2005.
7. Praz M., Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Gdańsk 2006.
8. Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: