Teoria komunikowania publicznego 1.S3.FP1.KWP.2
1. Nauka o komunikacji masowej - podstawowe pojęcia. Relacje między pojęciami: teoria, doktryna, orientacja.
2. 5 epok teorii komunikowania masowego: *epoka teorii społeczeństwa masowego; powstanie naukowych badań komunikowania
masowego; epoka teorii ograniczonych efektów mediów; * epoka krytyki kultury
medialnej; * powstanie teorii umiarkowanych efektów i negocjowanego wpływu mediów. Orientacje i główne kierunki w badaniach
komunikowania masowego.
3. Główne kategorie teorie komunikowania: teorie postpozytywistyczne, teorie
hermeneutyczne, teorie krytyczne; teorie normatywne.
4. Oddziaływanie mediów masowych: skutki (efekty) komunikowania masowego. Pojęcie ‘wpływu’ mass mediów. Skuteczność mediów.
Rodzaje skutków (efektów). Spory o siłę oddziaływania mediów. Wybrane czynniki sprzyjające skutecznościmediów. Czynniki
ograniczające skuteczność mediów. Selekcja odbiorcza i związane z nią koncepcje (dysonans poznawczy, koncepcja użytkowania i
korzyści, eskapizmu i inne). Wybrane tezy na temat wpływu oddziaływania mass mediów na podstawie wyników eksperymentalnych
badań Hovlanda: *
5. Teorie demitologizujące potęgę mediów – wybrane przykłady – teoria fenomenalistyczna (Klapper), teorie selektywnego wpływu
(DeFleur), dwustopniowy przepływ informacji i opinii (Katz, Lazarsfeld), teoria użytkowania i korzyści.
6. Funkcje komunikowania i mediów masowych. Pojęcie funkcji i założenia analizy funkcjonalnej, funkcje jawne i ukryte, eufunkcje i
dysfunkcje, funkcje zamierzone, nadane i pełnione; omówienie wybranych typologii funkcji komunikowania i mediów (m.in. Lasswella,
Lazarsfelda i Mertona, Schramma, Wrighta, UNESCO,
McQuail’a).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W09
k_W10
s_W01
s_W02
s_W03
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U05
k_U09
s_U01
s_U02
s_U03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K04
s_K01
s_K02
s_K03
Kryteria oceniania
udział i aktywność na zajęciach – 40 %
praca zaliczeniowa 60 %
Literatura
1. S. J. Baran, D. K. Davies, Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
2. M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu. Warszawa 2000.
3. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.
4. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001.
5. W. Pisarek: Wstęp do nauki o komunikowaniu, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: