Wybrane zagadnienia z literatury francuskiej 2 1.S3.FRP1.37
1. Płeć jako fantazmat, symbol, determinanta roli społecznej. Rola źródeł kultury europejskiej w ukształtowaniu konceptu tożsamości płci.
2. Mity na temat płci w tradycji literackiej (A. Breton, S. de Beauvoir) i życiu codziennym.
3. Dama i rycerz. Płeć w perspektywie kultury dworskiej.
4. Relacja pan–niewolnica. Dominacja męska a instrumentalizacja kobiety na przestrzeni wieków.
5. Małżeństwo jako „kontrakt” – patriarchalizm i tradycyjny podział ról.
6. „Niebezpieczne związki” kochanków (Tristan i Izolda, Abelard i Heloiza).
7. W kręgu mizoginii i feminizmu.
8. W stronę partnerstwa. Niwelowanie różnic i nierówności płci (M. de Montaigne, D. Diderot).
9. W poszukiwaniu własnej tożsamości. Ewolucja wizerunku płci (G. Sand, V. Margueritte).
10. Płeć vs seksualność (F. Mauriac, J. Romains, J. Rivière, M. Proust).
11-12. Transgresja płci i ambiwalentność ról (J. Barbey d’Aurevilly). Mężczyzna – przedmiot pożądania (S.-G. Colette, M. Duras).
13. Androginia (M. Tournier) i hermafrodytyzm (H. de Balzac).
14. Obraz społeczny, rodzinny i intymny płci w kulturze. Kobieta i mężczyzna w refleksji socjologiczno-filozoficznej.
15. Wyzwania współczesnego postrzegania płci w ujęciu antropologicznym (E. Badinter).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1) k_W04 wybrane fakty, zjawiska, obiekty o charakterze kulturowym, historycznym, geograficznym, literackim i politycznym odnoszące się do Francji
Umiejętności: absolwent potrafi
2) k_U01 stosować terminologię, odwoływać się do argumentów i formułować logiczne wnioski na podstawie badań innych autorów oraz zajmować stanowiska teoretyczne wynikające ze studiów romanistycznych
3) k_U10 wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu literatury, kultury i historii Francji do krytycznej analizy tekstów o charakterze kulturowym, historycznym, geograficznym, literackim i politycznym
Kryteria oceniania
konwersatorium:
- z elementami dyskusji;
- z dużym udziałem pracy własnej studenta;
wykład konwersatoryjny
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych : aktywności, frekwencji na zajęciach, prezentacji wybranego problemu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
AGACINSKI S., 2000, Polityka płci, przeł. M. Falski, Warszawa.
BADINTER E., 1986, L’un est l’autre, Paris.
BATAILLE G., 1957, L’Érotisme, Paris.
BOURDIEU P.,1998, La Domination masculine, Paris.
GONTIER F.,1976, La femme et le couple dans le roman de l’entre-deux-guerres, Paris.
GIROUD F., LÉVY B.-H., 1993, Les hommes et les femmes, Paris.
HEINICH N., 1996, États de femme. L’identité féminine dans la fiction occidentale, Paris.
KRAKOVITCH O., SELLIER G., 2001, L’Exclusion des femmes. Masculinité et politique dans la culture au XXe siècle, Bruxelles.
LUHMANN N., 2003, Semantyka miłości. O kodowaniu intymności, przeł. Jerzy Łoziński, Warszawa.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
BENAC B., 2004, Guide des idées littéraires, Paris.
DUBY G., 1991, Amour et sexualité en Occident, Paris.
KACZMAREK A., 2012, L’image de la femme dans l’œuvre d’Émile Zola, Opole.
La condition humaine dans la littérature française et francophone, 2011, (réd.) Krystyna Modrzejewska, Opole.
La femme dans la littérature française – symbole et réalité, 1999, (réd.) Krystyna Modrzejewska, Opole.
LEDWINA A., 2006, Sidonie-Gabrielle Colette - kobieta i pisarka wyprzedzająca swoją epokę, Opole.
L’art de séduire dans la littérature française, 2008, (réd.) Krystyna Modrzejewska, Opole.
ULIŃSKI M., 2001, Kobieta i mężczyzna. Dzieje refleksji filozoficzno-społecznej, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: