Proseminarium licencjackie 1.S3.FRP1.56
Proseminarium językoznawcze:
Typy i tematyka badań w zakresie językoznawstwa
Wybór tematu pracy
Określenie przedmiotu badania
Sformułowanie pytania badawczego
Sformułowanie hipotezy badawczej
Dobór metodologii (narzędzi i metod analizy)
Konstrukcja pracy dyplomowej / plan pracy
Dobór i analiza literatury przedmiotu
Opracowanie bibliografii
Zastosowanie norm redakcyjnych
Opracowanie części teoretycznej pracy
Proseminarium literaturoznawcze:
1. Antropologia kulturowa jako nowoczesna i uniwersalna metoda analizy dzieła literackiego: zasady i narzędzia
metodologiczne.
2. Wybór tematu pracy
3. Dobór literatury podmiotu.
4. Problematyzacja wybranego zagadnienia w kontekście literatury podmiotu.
5. Opracowanie szczegółowego planu pracy.
6. Dobór i analiza literatury przedmiotu.
7. Przygotowanie fragmentu pracy (np. podrozdział) zgodnie z zasadami metodologicznymi, wymogami
technicznymi oraz normami dotyczącymi prawa autorskiego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. wie i rozumie, na czym polega w ogólnym ujęciu praca naukowa z zakresu
językoznawstwa / literaturoznawstwa, czemu służą badania naukowe i w jaki sposób
mogą być realizowane K_W01
2. zna istotę i kolejne etapy konceptualizacji pracy dyplomowej. Zna podstawowe
zasady argumentacji w językoznawstwie, wie na czym polega poszukiwanie i krytyczna
ocena danych, studium literatury przedmiotu oraz przygotowanie formalne/ Zna
podstawowe zasady metodologiczne antropologii kulturowej, wie na czym polega
analiza i interpretacja tekstu literackiego, problematyzacja zagadnienia i formułowanie
hipotezy badawczej, studium literatury przedmiotu oraz przygotowanie formalne
K_W03
Umiejętności: student potrafi
3. przygotować szczegółowy plan pracy, opracować bibliografię K_U01
4. omówić i uzasadnić wybrany temat pracy, wskazać przedmiot i cel badania,
sformułować pytanie badawcze K_U02
5. jest przygotowany do redagowania części teoretycznej pracy dyplomowej
(licencjackiej), która wymaga krytycznej oceny literatury przedmiotu, refleksji i
analitycznego myślenia K_U03
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. przyjęcia postawy poszukującej i refleksyjnej. Wie, że należy respektować prawa
autorskie i własność intelektualną. Jest świadomy odpowiedzialności wynikającej z
faktu, że praca licencjacka jest dokumentem naukowym
K_K04
Kryteria oceniania
przygotowanie i prezentacja koncepcji pracy
dyplomowej (wybór tematu pracy, określenie
przedmiotu badania, sformułowanie pytania
badawczego, szczegółowy plan pracy,
bibliografia) efekt 1, 2, 3, 4
opracowanie części teoretycznej pracy
efekt 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pozytywna ocena przygotowanej koncepcji pracy
(właściwe określenie tematu pracy, poprawnie
sformułowane pytanie badawcze, szczegółowy
plan pracy, opracowana bibliografia).
Pozytywna ocena pracy semestralnej (część
teoretyczna: spójny i logiczny charakter
pracy, wykorzystane źródła, dostosowanie do
wytycznych technicznych, poszanowanie
praw autorskich).
Frekwencja na zajęciach i aktywność.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Proseminarium językoznawcze:
Choi-Jonin, I. & Delhay, C. (1998). Introduction à la méthodologie en linguistique. Application au français
contemporain. Strasbourg : Presses Universitaires de Strasbourg – PUS.
Schnedecker C. (2002), Lire, comprendre, rédiger des textes théoriques, Bruxelles : De Boeck Université.
Chiss, J.-L., Filliolet, J. & Maingueneau, D. (2013). Introduction à la linguistique française (tomes 1 & 2). Paris :
Hachette Éducation, coll. « Les Fondamentaux ».
Gambarelli, G., Łucki, Z. (1998). Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską wybór tematu, pisanie,
prezentowanie, publikowanie, Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS.
Maćkiewicz, J. (2016). Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa: PWN.
Proseminarium literaturoznawcze:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. J. Vassevière, M. Vassevière, Manuel d’analyse des textes. Histoire littéraire et poétique, Armand Colin, Paris 2014
2. N. Blondeau, Littérature progressive du français (niveau avancé), CLE International, Paris 2005
3. M.P. Markowski, R. Nycz (red.) Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Kraków 2006
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Ch. Labre, P. Soler, Études littéraires, P.U.F., Paris 2003
2. D. Samb, Manuel de méthodologie et de rédaction bibliographique, L’Harmattan, Paris 2014
3. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Wyd. Znak, Kraków 2006
4. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Wyd. Znak, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: