La France des mystères 1.S3.FRP1.63
Celem kursu jest poszerzenie wiedzy studenta w dziedzinie historii i kultury Francji oraz pogłębienie jego zainteresowania tym obszarem poprzez prezentację ciekawych, sensacyjnych bądź niewyjaśnionych zagadnień związanych ze znanymi postaciami, wydarzeniami, miejscami istotnymi dla dziejów Francji. Materiałem źródłowym zajęć są zarówno fakty oraz autentyczne teksty o charakterze archiwalnym, jak i legendy, mity, opowieści i och interpretacje ukazane w literaturze przedmiotu oraz dokumentalnych materiałach video.Poza aspektem związanym z poszerzaniem wiedzy humanistycznej poprzez lekturę, prezentację i dyskusję na temat interesujących i nośnych poznawczo problemów, student wynosi z zajęć dodatkową korzyść w postaci poszerzenia słownictwa w języku francuskim, zapoznania z terminologią specjalistyczną oraz kompetencji dyskusyjnych.
Program kursu:
1. Les mégalithes de Carnac et le cairn de Gavrinis.
2. Les mystères de la forêt de Brocéliande.
3. Le vendredi 13 et la malédiction de Jacques de Molay.
4. Nicolas Flamel et les secrets de l’alchimie.
5. Le phénomène de la Pucelle d’Orléans.
6. Barbe-Bleue : Gilles de Rais, le premier serial killer d’Europe.
7. L’énigme des prophéties de Nostradamus.
8. Les possédées de Loudun.
9. L’homme au masque de fer.
10. L’Affaire des poisons.
11. La bête de Gévaudan.
12. Le comte de Saint-Germain et le secret de l’immortalité.
13. La légende du Fantôme de l’Opéra.
14. Le trésor mystérieux de Rennes-le-Château.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student zna i rozumie:
-wybrane fakty, zjawiska, obiekty o charakterze kulturowym, historycznym, geograficznym, literackim i politycznym odnoszące się do Francji k_W04
Umiejętności - student potrafi:
1) poszukiwać, dobierać źródła, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji k_U02
2) wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności do pogłębiania własnych zainteresowań akademickich oraz zainteresowań innych osób k_U09
-3) wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu literatury, kultury i historii Francji do krytycznej analizy tekstów o charakterze kulturowym, historycznym, geograficznym, literackim i politycznym k_U10
Kompetencje społeczne - student jest gotów do:
4) uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego k_K03
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie referatu/prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranych zagadnień - efekt 1,3
2. Aktywny udział w zajęciach - zabieranie głosu w dyskusji, prezentacja argumentów w oparciu o zdobyta wiedzę - efekt 2,4
Literatura
1. Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Ossolineum, 2004.
2. Jacek Kowalski, Anna i Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, PWN, Warszawa 2005.
3. Christelle Chatel, Histoires & légendes des monuments de France, ed. Fleurus, Paris 2013
4. Jean-Christian Petitfils (red.), Les éigmes de l'histoire de France; ed.Tempus, Paris 2022.
5. Clémentine Portier-Kaltenbach, Les secrets de Paris, ed. Vuibert, Paris 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: