Praktyczna nauka języka francuskiego - Fonetyka 1 1.S3.FRP1.9
Treści programowe
Czym zajmuje się fonetyka?
Symbole alfabetu fonetycznego.
Jak powstaje dźwięk? Aparat mowy.
Podstawowe różnice pomiędzy językiem polskim i francuskim na poziomie fonetycznym/fonologicznym.
Zjawisko interferencji, transfer nawyków percepcyjnych i artykulacyjnych języka ojczystego w nauce języka obcego.
Przyczyny napotykanych trudności w wymowie języka francuskiego i proponowane rozwiązania. Dźwięki języka francuskiego nieobecne w języku polskim. Akcent leksykalny a akcent grupy rytmicznej. Słowo "leksykalne" vs "słowo fonetyczne".
Rytm i grupa rytmiczna w języku francuskim, zasady i ćwiczenia praktyczne.
Podstawowe cechy charakterystyczne prozodii francuskiej, ćwiczenia praktyczne
Charakterystyka samogłosek ustnych w języku francuskim, zasady wymowy, ćwiczenia praktyczne percepcji i wymowy.
Intonacja różnego typu zdań.
Symbole alfabetu fonetycznego.
Ćwiczenia praktyczne i utrwalające oraz testy kontrolne.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Student zna podstawowe różnice pomiędzy językiem polskim i francuskim, wie skąd wynikają trudności w wymowie. Ma świadomość, że doskonalenie wymowy wymaga czasu i regularnych ćwiczeń. Zna podstawowe cechy charakterystyczne francuskiej prozodii i zasady poprawnej wymowy dźwięków objętych programem na poziomie A1-A2, k_W05
Umiejętności: student potrafi
2. Potrafi rozróżniać i imitować dźwięki, akcent, rytm oraz intonację w języku francuskim (percepcja i produkcja - na poziomie A1-A2); rozróżnia zdania twierdzące, pytające i rozkazujące oraz naśladuje charakterystyczną melodię k_U04
3. Potrafi korzystać ze słownika w formie papierowej i elektronicznej, w celu sprawdzenia poprawnej wymowy, posługuje się w praktyce znakami alfabetu fonetycznego, czyta teksty na poziomie A1-A2, k_U05
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
- ćwiczenia percepcji i wymowy: z prowadzącym, indywidualnie, praca w parach/grupach
- wykład konwersatoryjny/wykład z prezentacją multimedialną
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia
testy ustne (lektura tekstów 'in vivo' i nagrania audio) i pisemne, (efekt 1, 2, 3)
ćwiczenia na zajęciach (efekt 1, 2, 3)
Podstawowe kryteria
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych
• frekwencja, przygotowanie do zajęć i aktywność w ramach ćwiczeń
• wyniki testów
• postępy w przyswajaniu wiedzy i umiejętności
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. Wykorzystywana podczas zajęć
1. Abry D., M.-L. Chalaron. Les 500 exercices de phonétique, niveau A1/A2, Hachette, Paris 2010.
2. Charliac L. Phonétique progressive du français, niveau débutant, CLE International, Paris 2003.
3. Pagniez-Delbart T. A l’écoute des sons. Les voyelles, CLE International, Paris 1990.
4. Wybrane utwory poetyckie i teksty piosenek (w tym źródła internetowe).
A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta
1. Alter ego 1+, Hachette, Paris 2014.
2. Słownik Le Petit Robert/Le nouveau Petit Robert/ Larousse online
https://www.lerobert.com; https://www.larousse.fr
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: