Wprowadzenie do badań naukowych 1.S3.GS.29
Problematyka zajęć:
1. Elementy ogólnej metodologii naukowej.
2. Podstawy badań społecznych.
3. Wybór tematu badawczego. Problem naukowy, i problem naukowości. Projektowanie badań.
4. Badania jakościowe. Podejścia, paradygmaty.
5. Metody badawcze: etnografia, badania terenowe.
6. Metody badawcze: obserwacja, wywiad.
7. Analiza tekstów i dokumentów.
8. Metody badawcze: studium przypadku.
9. Analiza materiałów wizualnych.
10. Netnografia. Etnografia wirtualna.
11. Etyka w badaniach.
12. Gromadzenie materiałów, organizacja pracy.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna i rozumie miejsce antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i społecznych (k-W-2)
2. Zna podstawowe metody badawcze nauk humanistycznych i społecznych oraz ich zastosowania do badania rzeczywistości (k-W-3)
Umiejętności:
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu metodologii jakościowych badań społecznych i humanistycznych (k-U-4)
4. Potrafi formułować problemy oraz hipotezy i pytania badawcze oraz poszukiwać stosownych źródeł i materiałów badawczych. (k-U-5)
Kompetencje społeczne (postawy):
5. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu (k-K-3)
6. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym (k-K-4)
Kryteria oceniania
Metody:
dyskusja, analiza tekstów z dyskusją, realizacja zadań.
Kryteria oceniania:
- aktywność i prezentacja (50%)
- przygotowanie projektu (50%)
Literatura
Amsterdamski S., Nauka, [w:] Encyklopedia kultury polskiej. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, pod red. A. Kłoskowskiej, Warszawa 1991.
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.
Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Chalmers A. F., Czym jest to co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki, Wrocław 1993.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: