Teoria kultury 1.S3.GS.31
Problematyka konwersatorium:
1. Teorie kultury XIX i początków XX w. – założenia i koncepcje. Ewolucjonizm.
2. Przełom antypozytywistyczny – filozofia nauk humanistycznych, kultura a wartości.
3. Wymiana, rytuał, klasyfikacja, całościowy fakt społeczny – E. Durkheim, M. Mauss i francuska szkoła socjologiczna.
4. Funkcjonalizm antropologiczny. Organicystyczne spojrzenie na kulturę.
5. Psychoanalityczna teoria kultury.
6. Kultura i język. Strukturalizm. Znak – język a kultura, kultura jako system znaczący.
7. Kultura i semioza. Semiotyczny mechanizm kultury.
8. Neomarksizm, szkoła frankfurcka, kultura jako ideologia – krytyka kultury.
9. Społeczno-regulacyjna teoria kultury.
10. Cultural studies – anglosaska tradycja badań kulturowych.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000.
Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniszewska, Warszawa 1971.
Leach E., Greimas A. J., Rytuał i narracja, przeł. M. Buchowski, Warszawa 1989.
Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Warszawa 2007.
| W cyklu 2022/23-Z: Bauman Z., Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Kraków 2007.
Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
Krawczak E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Lublin 2006.
Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej: od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999.
Turner V., Od rytuału do teatru – performatyka. Powaga zabawy, Warszawa 2005. |
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student dysponuje wiedzą w zakresie orientacji teoretycznych i szkół badawczych w ramach nauk o kulturze. k_W01
2. Identyfikuje i rozumie główne pojęcia w dorobku różnych teorii kultury. k_W03
Umiejętności
3. Sprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi kulturoznawstwu. k_U01
4. Racjonalnie argumentuje swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów poznanych w toku zajęć. k_U04
Kompetencje społeczne (postawy)
5. Ma świadomość wagi uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form k_K04
6. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju intelektualnego. k_K01
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
1. Kolokwium ze znajomości tekstów (50%),
2. Aktywność (50%).
Literatura
Adorno T.W., Horkheimer M., Dialektyka oświecenia: fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukaszewicz, Warszawa 1994.
Eco U., Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996.
Frazer J.G., Złota gałąź, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa 1996.
Freud Z., Pisma społeczne, przeł. A. Ochocki i in., Warszawa 1998.
Freud Z., Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 2005.
Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, przeł. K. Pomian, Warszawa 2009.
Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Warszawa 1958.
Mauss M., Socjologia i antropologia, przeł. M. Król i in., Warszawa 2001.
Paluch A., Malinowski, Warszawa 1983.
Semiotyka kultury, red. E. Janus, M.R. Mayenowa, Warszawa 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: