Kultura uczestnictwa 1.S3.GS.PP.21
Przedmiot wprowadza i pogłębia znajomość problematyki uczestnictwa we współczesnej kulturze sieciowej. Szczególny nacisk kładzie się w nim na rozumienie roli odbiorców we współtworzeniu zjawisk kulturowych, wytwarzaniu i krążeniu kulturowych artefaktów, wiedzy i emocji. Celem przedmiotu jest także zaproponowanie narzędzi do krytycznej oceny i interpretacji zjawisk kulturowych w obszarze współczesnych mediów cyfrowych.
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie. Co to jest kultura uczestnictwa i czym rożni się od uczestnictwa w kulturze.
2. Kultura konwergencji.
3. Społeczeństwo i kultura sieci.
4. (Sub)kultury fanów w społeczeństwie sieci.
5. Współtworzenie kultury wiedzy.
6. Kultura uczestnictwa obywatelskiego – nowe formy zaangażowania politycznego.
7. Kreatywna partycypacja. Społeczne tworzenie obiektów kulturowych.
8. Formy aktywizmu w kulturze uczestnictwa.
9. Konwencje, teksty i formy kultury uczestnictwa.
10. Granice i wyzwania kultury uczestnictwa. Krytyka i obrona.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Dziadzia P., Dylematy tzw. kultury uczestnictwa, "Media i Społeczeństwo" 2012, nr 2.
Filiciak M. Wirtualny plac zabaw, Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
Filiciak M., Inny wymiar otwartości. Internetowa reprodukcja i redystrybucja treści kulturowych, "Przegląd Kulturoznawczy" 2011, nr 1 (9).
Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa 2007
Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013.
Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, pod red. P. Grochowskiego, Toruń 2013.
Siuda P., Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zaangażowanie, "Studia Socjologiczne" 2012, nr 4 (207).
Siuda P., Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, "Studia Medioznawcze" 2010, nr 3 (42).
Teksty kultury uczestnictwa, pod red. A. Dąbrówki, M. Maryla, A. Wójtowicz, 2016.
| W cyklu 2022/23-Z: Dziadzia P., Dylematy tzw. kultury uczestnictwa, „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2.
Filiciak M. Wirtualny plac zabaw, Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
Filiciak M., Inny wymiar otwartości. Internetowa reprodukcja i redystrybucja treści kulturowych, "Przegląd Kulturoznawczy" 2011, nr 1 (9).
Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, Warszawa 2013.
Siuda P., Kultury prosumpcji O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Warszawa 2012.
Siuda P., Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zaangażowanie, "Studia Socjologiczne" 2012, nr 4 (207).
Siuda P., Od dewiacji do głównego nurtu – ewolucja akademickiego spojrzenia na fanów, "Studia Medioznawcze" 2010, nr 3 (42).
Teksty kultury uczestnictwa, pod red. A. Dąbrówki, M. Maryla, A. Wójtowicz, 2016. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym główne zjawiska kultury uczestnictwa. (K_W01)
2. w stopniu zaawansowanym pojęcia, jak np. kultura konsumpcyjna, kultura partycypacji, prosumpcja, kultura konwergencji. (K_W03)
Umiejętności: absolwent potrafi
3. prowadzić obserwację, analizować i oceniać różnorodne przejawy współczesnej kultury uczestnictwa. (K_U01)
4. stosować poznane kategorie do samodzielnej interpretacji wybranych zjawisk kulturowych. (K_U01)
5. posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi badaniom kulturowym. (K_U02)
6. wskazać wybrane problemy w badaniach kultury uczestnictwa. (K_U03)
7. argumentować swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów poznanych w toku zajęć. (K_U05)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
8. doskonalenia kompetencji komunikacyjnych oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy. (K_K01)
9. etycznego wykonywania zadań oraz współpracy z innymi osobami. (K_K03)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
Test zaliczeniowy (efekty 1-7);
Zadania cząstkowe (efekty 1-9)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny:
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (50%) i testu zaliczeniowego (50%).
Metody dydaktyczne:
Analiza tekstów/filmów/danych zastanych/ studium przypadku Dyskusja/prezentacje/referaty studentów/test zaliczeniowy
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Burgess J., Green J., Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa 2011.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006.
Kamińska M., Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa, Poznań 2017.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: