Kultura fanowska 1.S3.GS.PP.35
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami współczesnej kultury fanowskiej, w kontekście kultury uczestnictwa. Omówiona zostanie historia fandomów na świecie i w Polsce, fanowskie aktywności – podróże, działalność performatywna, konwenty, a także zagadnienia związane z twórczością fanowską. Bardzo ważne staje się również prześledzenie w jaki sposób Internet wpływa na powstawanie oraz rozwój współczesnych społeczności fanowskich. W sposób szczególny omówienie zostaną społeczności fanów gier – wideo oraz bez prądu, a także rozwój e-sportu w Polsce i na świecie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym pojęcia związane z kulturą uczestnictwa i twórczością fanowską (K_W01);
2. w stopniu zaawansowanym historię i rozwój podstawowych dla branży gier fandomów (K_W02)
Umiejętności: absolwent potrafi
3. wskazać rolę środowisk fanowskich we współczesnej branży gier (K_U03).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
4. rozumienia roli kultury fanowskiej w kształtowaniu rynku i branży gier (K_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Dyskusja, wykład, prezentacja multimedialna, praca w grupach
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,3); Zadania cząstkowe (efekty 2,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (50%) i pracy zaliczeniowej (50%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
M. Lisowska-Magdziarz, Fandom dla początkujących, cz. I. Społeczność i wiedza, Kraków 2017
https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/134373778/Lisowska-Magdziarz+M.+-+Fandom+dla+poczatkuj%C4%85cych.pdf/6c8582e7-9d26-449d-a109-c29e56b3e582
M. Lisowska-Magdziarz, Fandom dla początkujących, cz. II. Tożsamość i twórczość, Kraków 2018
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/54743/lisowska-magdziarz_fandom_dla_poczatkujacych_czesc_2_2018.pdf?sequence=3&isAllowed=y
D. Staszenko-Chojnacka, Kultura graczy, [w:] Wprowadzenie do groznawstwa, red. K. Prajzner, Łódź 2019.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Włodarczyk A., Tymińska M., Fan fiction a literacka rewolucja fanowska. Próba charakterystyki zjawiska, Panoptikum nr 11 (18) 2012
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Panoptikum/Panoptikum-r2012-t-n11_(18)/Panoptikum-r2012-t-n11_(18)-s90-111/Panoptikum-r2012-t-n11_(18)-s90-111.pdf
Siuda P., Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: