Kultura pulp i komiksu 1.S3.GS.PP.43
W czasie zajęć studenci poznają konkretne wytwory kultury: pulp-magazine oraz komiks. Uczestnicy kursu zdobywają wiedzę na temat wybranych faktów z historii komiksu, charakterystycznych dla niego elementów i relacji pomiędzy nimi, sposobu budowania i prowadzenia w nim narracji, metod jego badania, a także relacji wspomnianych tekstów z konkretnymi produktami kultury. Zdobyte w trakcie zajęć wiedza i umiejętności oraz własne doświadczenie z tym tekstem kultury zostaje zweryfikowane i wykorzystane w pracy końcowej, polegającej na interpretacji wybranego komiksu(lub jego fragmentu) w kontekście kulturowym.
TREŚCI PRZEDMIOTU
1. Czym jest komiks? Dlaczego rozumiemy komiksy? – historia i definicja pojęcia.
[Paweł Gąsowski, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Poznań 2016.
Tu: Rozdz. I: Dlaczego rozumiemy komiksy?
1.1. Komiks – kłopotliwy obiekt badań (s. 16-36)
1.2. W poszukiwaniu definicji (s. 68-74)
2. Obrazek narracyjny (obraz w komiksie).
[Jerzy Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000. Tu: obrazek narracyjny, s. 18-40]
3. Słowo w komiksie.
[J. Szyłak, Poetyka komiksu… s. 91-113+115-128]
4. Forma komiksu – kadr i rama.
[Paweł Gąsowski, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Poznań 2016.
s. 100-138]
5. Okładki komiksów.
[J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
Tu: Okładki i odbiorcy, s. 157-172]
6. Superbohaterowie w komiksach
[J. Szyłak, Komiks, Kraków 2000. Tu: Rozdz. IV Herosi o nadludzkich możliwościach, s. 95-123]
7. Kobieta i kobiecość w komiksach.
[Rafał Majka, Szaleństwo a władza. Konstruowanie kobiecości na przykładzie superbohaterek mainstrimowych komiksów amerykańskich, [w:] Kontekstowy miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, red. G. Gajewska, R. Wójcik, 2011. – zdjęcia tekstu]
8. Komiks paragrafowy.
Michał Czajkowski, Czytać wciąż na nowo. Dookreślenie jako narzędzie konstruowania w komiksie paragrafowym, ,,Zeszyty Komiksowe” 2020, nr 30 (tekst dostępny online).
9. Komiks internetowy
[Magdalena Giermek, Próba teorii komiksu internetowego, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2013, t. XIX. (tekst dostępny online)]
10. Manga
[Jerzy Szyłak, Komiks, Kraków 2000. Tu: Cz. VI: Manga]
11. Komiks a kicz
Krzysztof Teodor Teoplitz, Sztuka komiksu, Warszawa 1985.
[J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa…] Artyzm i ludyczność publikacji komiksowej, Krzywe zwierciadło kultury, Ekspresja artystyczna i prawna rynku]
12. Pulp magazine
Tomasz Smejlis, Pulp era w grach fabularnych, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2011, nr 17. (tekst dostępny online)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym wybrane fakty, procesy i zjawiska dotyczące komiksu i pulp-magazine oraz kultury popularnej (definicja, historia komiksu, pulp-magazine, przykłady tekstów) (K_W01).
2. w stopniu zaawansowanym metody analizy i interpretacji komiksów jako tekstów kultury w obrębie wybranych teorii i szkół badawczych w nauce o kulturze i religii (K_W04).
Umiejętności: absolwent potrafi
3. formułować i analizować problemy badawcze (dotyczące kultury popularnej i jej wytworów) oraz narzędzia ich rozwiązywania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk o kulturze i religii (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) (K_U02).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
4. świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz krytycznej oceny własnej postawy względem wartości i znaczenia wytworów kultury popularnej (przede wszystkim komiksu) (K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacja w formie slajdów.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Kryteria oceny z aktywności:
6 plusów (i więcej) - 5,0
5 plusów - 4,0
3 plusy - 3,0
Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów, poprawnego wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań w czasie zajęć (40%)i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Gąsowski P. Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Poznań 2016.
Szyłak J., Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
Szyłak J., Komiks, 2000.
Smejlis T., Pulp era w grach fabularnych, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2011, nr XVII. (dostęp online)
Teoplitz K., Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Warszawa 1985.
Smejlis T., Pulp era w grach fabularnych, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2011, nr 17.
Majka R., Szaleństwo a władza. Konstruowanie kobiecości na przykładzie superbohaterek mainstrimowych komiksów amerykańskich, [w:] Kontekstowy miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, red. G. Gajewska, R. Wójcik, 2011.
Giermek M., Próba teorii komiksu internetowego, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2013, t. XIX.
Czajkowski M., Czytać wciąż na nowo. Dookreślenie jako narzędzie konstruowania w komiksie paragrafowym, ,,Zeszyty Komiksowe” 2020, nr 30.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: