Projektowanie graficzne 1 1.S3.GS.PP.7
Celem kursu jest poznanie najważniejszych zagadnień związanych z projektowaniem graficznym, poszerzenie świadomości estetycznej oraz praktyka w obszarze posługiwania się językiem projektowania: praca z kompozycją, typografią, ilustracją, operowanie autorskimi środkami formalnymi. Student pozna także podstawowe użytkowe zadnienia dotyczące narzędzi i zasobów związanych z branżą projektowania graficznego.
Zakres tematów:
Wykłady semestr 1
1. Dyskusja o współczesnej estetyce i rola projektowania graficznego w komunikacji wizualnej.
2. Z czego składa się projektowanie graficzne? Podstawowe środki formalne i nośniki użytkowe.
3. Narzędzia i zasoby dla twórców grafiki użytkowej - prawa autorskie dotyczące zasobów online.
4. Typografia użytkowa - podstawowe zagadnienia.
5. Typografia jako środek wyrazu artystycznego.
6. Style i trendy w projektowaniu graficznym ze szczególnym uwzględnieniem ilustracji.
Zadania semestr 1
1. Zaprojektuj nadruk na T-shirt (kompozycja monochromatyczna łącząca ilustrację wektorową z krótką formą literniczą)
2. Kreujemy wieloplanowy pejzaż gradientowy (kolorowa ilustracja wektorowa w technice flat design)
3. Alternatywne wersja okładki albumu muzycznego (łączenie typografii z fotografią).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu projektowania graficznego. Jest świadomy elementarnych narzędzi komunikacji wizualnej (K_W08)
Umiejętności: absolwent potrafi
2. korzystając z edytorów obrazu i dostępnych zasobów dla twórców grafiki użytkowej, przygotować projekt będący połączeniem tekstu z ilustracją (K_U10)
3. interpretować i w sposób krytyczny wypowiadać się na temat dzieł kultury (K_U05)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
4. odczytywania społecznego aspektu projektowania graficznego, jest świadom jego obecności i znaczenia w obszarach komunikacji wizualnej (K_K01)
5. poszanowania praw autorskich innych twórców i etycznego posługiwania się zasobami online dla twórców grafiki użytkowej (K_K03)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu/ dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Forssman F., Willberg H. P., Pierwsza pomoc w typografii /Słowo/obraz terytoria, 2015
Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Design Plus, 2007
Starakiewicz M., Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce, Korporacja Ha!art, 2019.
Kolesar Z., Mrowczyk J., Historia projektowania graficznego, Karakter, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: