Wstęp do językoznawstwa 1.S3.JAT.PP.14
Cele kursu:
- zapoznanie z wybranymi pojęciami z zakresu językoznawstwa ogólnego.
- zdobycie wiedzy o języku jako systemie znaków.
- zaznajomienie z podstawowymi paradygmatami językoznawczymi i metodami opisu języka.
- wypracowanie umiejętności posługiwania się terminologią językoznawczą.
---------------
Treści programowe:
1. Językoznawstwo a inne dyscypliny naukowe. Językoznawstwo zewnętrzne (socjolingwistyka, psycholingwistyka, etnolingwistyka). Językoznawstwo stosowane (przekładoznawstwo, glottodydaktyka).
2. Język jako system znaków.
3. Podsystemy języka: fonologiczny, morfologiczny (fleksyjny i słowotwórczy), składniowy, leksykalny.
4. Język jako narzędzie komunikacji. Akt komunikacji.
5. Funkcje języka.
6. Zróżnicowanie funkcjonalne języka. Odmiany i style.
7. Teorie językoznawcze i metody opisu języka.
8. Strukturalizm.
9. Generatywizm.
10. Kognitywizm.
11. Klasyfikacja języków świata. Zróżnicowanie genetyczne, typologiczne, socjalne, terytorialne, geograficzne.
----------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
- metoda podająca: wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną,
- metoda problemowa: dyskusja (metoda okrągłego stołu) – analiza tekstów z dyskusją,
- metoda praktyczna: rozwiązywanie zadań., dyskusja, praca w parach i w grupie,
- narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MSTeams
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:
WIEDZA
Student/ka zna i rozumie:
1. na poziomie pogłębionym znaczenie studiów filologicznych i rolę języka jako systemu znaków (k_W01/P6S_WG)
2. wybrane pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego (k_W04/P6S_WG)
3. gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne paradygmaty językoznawcze mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi, typowe dla obsługi ruchu turystycznego (k_W12/P6S_WK)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/ka potrafi:
4. stosować podstawową terminologią językoznawczą w celu sformułowania i rozwiązania problemów lub ukończenia zadań o charakterze formalnym lub zawodowym zarówno w formie pisemnej jak i ustnej (k_U01/P6S_UW)
5. w stopniu podstawowym wykorzystać pojęcia i metody współczesnego językoznawstwa do opisu wybranych zjawisk językowych (k_U05/P6S_UW)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student/ka ma gotowość do:
6. akceptacji różnic językowych i uznawania ich za naturalne uwarunkowania zawodowe (k_K04/P6S_KO)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w zajęciach - 20% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6)
2. Kolokwium zaliczeniowe (pisemne) - 40% oceny końcowej (efekt 2,3,4,5)
3. Kolokwium terminologiczne (pisemne) - 40% oceny końcowej (efekt 2,3,4,5)
zaliczenie przy 60% oceny końcowej
Literatura
Literatura podstawowa
Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008.
Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.
Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2005.
Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański, Wrocław 2003.
Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: