Socjologia w turystyce 1.S3.JAT.PP.30
Cele kursu:
- przekazanie wiedzy z zakresu socjologii turystyki
- rozwijanie umiejętności analizy i rozumienia zależności społecznych w turystyce
- rozwijanie wrażliwości na różnice indywidualne, społeczne i kulturowe w formach turystyki i relacjach wynikających z kontaktów turystycznych.
---------------------
Treści programowe
- Refleksja na temat pojęć: turystyka, turysta, podróż, socjologia podróży/turystyki, turystyka w badaniach naukowych, krótka historia podróży
- Turystyka jako forma kontaktów międzykulturowych
- Turystyka masowa/turysta masowy
- Turysta = człowiek nowoczesny. Semiotyczno – dramaturgiczna analiza fenomenu turystyki masowej MacCannella
- Turystyka jako zjawisko wizualne – fotografia
- Zjawisko seksturystyki
- Tanatoturystyka
- Podróże w dyskursie medialnym
--------------------------------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
dyskusja; praca w terenie; prezentacja prac realizowanych w terenie , narzędzia technologii IT/MSTeams
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK 2019
Wiedza
Student/ka zna i rozumie:
1. wybrane pojęcia i koncepcje teoretyczne z zakresu socjologii turystyki (k_W04/P6S_WG)
2. metody diagnozowania potrzeb odbiorców działań promocyjno-reklamowych w turystyce i oceny jakości usług, z uwzględnieniem aspektów socjologicznych (k_W09/P6S_WK)
3. historię mobilności człowieka w przestrzeni, specyfikę turystyki masowej, a także różne formy i cele uprawiania turystyki (z punktu widzenia koncepcji socjologicznych) (k_W11/P6S_WK)
Umiejętności
Student/ka potrafi:
4. dokonać krytycznej analizy tekstów z zakresu socjologii podróży i turystyki oraz w sposób refleksyjny opisać rzeczywistość współczesnej mobilności turystycznej (k_U05/P6S_UW)
5. zdefiniować wzajemne relacje zachodzące między mobilnością turystyczną a kontaktami międzykulturowymi (k_U01/P6S_UW)
Kompetencje społeczne
Student/ka ma gotowość do:
6. krytycznej analizy swojej wiedzy i dostrzega potrzebę pogłębiania jej w zakresie społecznych uwarunkować ruchu turystycznego (k_K03/P6S_KK)
7. akceptacji różnic indywidualnych i społecznych w wyborze form realizacji turystyki, a także różnic międzykulturowych krajów przyjmujących turystów (k_K04/P6S_KO)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w warsztatach - 45% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7)
2. Prezentacja - 55% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7)
Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Podemski, Socjologia podróży, wyd. UAM, Poznań 2004
D. MacCannell, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, wyd. Muza, Warszawa 2002
J. Urry, Spojrzenie turysty. Wydawnictwo Państwowe PWN. 2007
Literatura uzupełniająca
P. Sowiński, Wszyscy jesteśmy turystami. Krótka historia odpoczynku [w:] „Więź” 2007, nr 8 – 9.
T. Ferenc, O tym, jak fotografia stworzyła współczesnego turystę, „Kultura współczesna” nr 3/2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: