Praktyka 3 1.S3.JAT.PP.47
Cele praktyki zawodowej
Praktyka zawodowa powinna umożliwiać studentom ćwiczenie umiejętności komunikowania się w języku polskim i angielskim w mowie i w piśmie w pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych. Praktyka taka powinna wymagać od studentów umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania (pisemnie i ustnie) informacji, a także uczestniczenia w pracy zespołowej. Nabyte umiejętności powinny umożliwić absolwentom pracę w przedsiębiorstwach, w których język angielski jest pożądany lub niezbędny w codziennym pełnieniu obowiązków, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji z branży turystycznej.
----------------------
Obowiązki studenta/studentki w czasie realizacji praktyki
Przed rozpoczęciem praktyki zawodowej student/tka zobowiązany/a jest do:
• stawienia się w wyznaczonym miejscu i czasie na spotkanie informacyjno-organizacyjne zorganizowane przez koordynatora praktyk na UO (jeśli zajdzie potrzeba organizacji takiego spotkania);
• pobrania w Biurze Dydaktyki i Spraw Studenckich UO Skierowania na praktykę;
• uzupełnienia w placówce/instytucji Skierowania na praktykę i dostarczenia uzupełnionego Skierowania do BDiSS UO przed rozpoczęciem praktyki;
• wypełnienia, podpisania i przekazania do BDiSS UO Oświadczenia Studenta Uniwersytetu Opolskiego po zapoznaniu się z Regulaminem organizacji praktyk- ZR 15/2021 oraz instrukcją kierunkową dotyczącą organizacji obowiązkowych praktyk studenckich.
• odebrania przed rozpoczęciem praktyki i dostarczenia niezwłocznie do placówki/instytucji kompletu dokumentów wystawionych przez BDiSS UO na podstawie poprawnie uzupełnionego Skierowania.
W czasie trwania praktyki zawodowej student/tka zobowiązany/a jest do:
• stawienia się w pierwszym dniu praktyki w wyznaczonym czasie i miejscu, w którym odbywana będzie praktyka zawodowa;
• punktualnego stawiania się w miejscu pracy w każdym pozostałym dniu praktyki, o godzinie wyznaczonej przez opiekuna praktyk w placówce/instytucji;
• nieopuszczania wyznaczonego stanowiska pracy przed upływem 6 godzin zegarowych w każdym dniu — chyba, że pracodawca zdecyduje o innej organizacji tygodnia pracy (który w łącznym wymiarze powinien wynieść 30 godzin zegarowych);
• sumiennego wykonywania powierzonych mu zadań, wynikających z charakteru prac i programu praktyki - z zachowaniem obowiązujących na danym stanowisku przepisów dotyczących dyscypliny pracy i wszelkich wymogów bezpieczeństwa (m.in. BHP);
• bezwzględnego stosowania się do poleceń kierownictwa firmy, w której jest odbywana praktyka, oraz wszystkich innych osób, odpowiedzialnych za organizację pracy podczas praktyki;
• prowadzenia własnej dokumentacji, związanej z odbywaną praktyką zawodową, przez cały czas jej trwania, na którą składa się Karta przebiegu praktyki ze szczegółowym wyliczeniem wszelkich obowiązków, wykonywanych w miejscu pracy (m.in. data i czas wykonywania oraz rodzaj powierzonych obowiązków);
Dopuszcza się możliwość osiągania efektów uczenia się przypisanych praktykom na danym kierunku, poziomie i profilu studiów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziekan Wydziału.
Po zakończeniu praktyki zawodowej student/tka zobowiązany/a jest do:
• odebrania z placówki/instytucji, w której była realizowana praktyka, Opinii o przebiegu praktyki i przekazania jej wraz z Kartą przebiegu praktyki koordynatorowi praktyki na UO w celu uzyskania zaliczenia semestru. Termin oddania dokumentów pokrywa się z terminem sesji egzaminacyjnej w danym semestrze. W uzasadnionych przypadkach można uwzględnić oddanie dokumentów w sesji poprawkowej.
• omówienia szczegółów praktyki z koordynatorem praktyki.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:
WIEDZA
Student/ka
1) jest zaznajomiona/y z całokształtem działalności przedsiębiorstwa turystycznego – w zakresie, w którym prowadzi ono działalność (k_W07, k_W08, k_W09, k_W10, k_U14, k_U15)
2) demonstruje pogłębioną i poszerzoną wiedzę teoretyczną, zdobytą w trakcie studiów, szczególnie tę przydatną na wybranym stanowisku pracy (k_W07, k_W08, k_W09, k_W10, k_U14, k_U15)
UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWE I KOMUNIKACYJNE
Student/ka
3) potrafi umiejętnie zintegrować wiedzę teoretyczną z konkretnymi, praktycznymi zadaniami, które ma do wykonania na stanowisku pracy (k_W07, k_W08, k_W09, k_W10, k_U14, k_U15)
4) posiada praktyczne umiejętności właściwego planowania, organizowania i kierowania powierzoną mu pracą (np. właściwego rozplanowania zadań w dostępnym czasie) (k_W07, k_W08, k_W09, k_W10, k_U14, k_U15)
5) posiada rozwinięte praktyczne umiejętności językowe (jeśli umożliwia to charakter praktyki zawodowej), a w szczególności profesjonalne słownictwo przydatne na powierzonym stanowisku (k_W07, k_W08, k_W09, k_W10, k_U12, k_U14, k_U15);
6) posiada rozwiniętą własną aktywność zawodową i inwencję w procesie planowania, organizowania i realizacji powierzonych przez pracodawcę zadań (k_W07, k_W08, k_W09, k_W10, k_U14, k_U15)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student/ka
7) akceptuje różnice językowe i kulturowe i uznaje je za naturalne uwarunkowania zawodowe (k_K04)
8) przestrzega zasad etyki zawodowej (k_K06)
9) podejmuje się indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości swojej pracy (k_K07)
10) potrafi ustalać priorytety podczas realizacji różnych zadań związanych z pracą zawodową (k_K01)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia praktyki
Praktyka zawodowa zaliczana jest na podstawie osiągniętych efektów uczenia się potwierdzonych pozytywną opinią opiekuna praktyk w placówce/ instytucji/ firmie, wystawioną w dokumencie Opinia o przebiegu praktyki wraz z Kartą przebiegu praktyki, uzupełnioną szczegółowym wyliczeniem wszelkich obowiązków wykonywanych w miejscu pracy (m.in. data i czas wykonywania oraz rodzaj powierzonych obowiązków). Dopuszcza się możliwość osiągania efektów uczenia się przypisanych praktykom na danym kierunku, poziomie i profilu studiów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziekan Wydziału.
Praktykę zawodową 3 zalicza dedykowany koordynator praktyk na kierunku na koniec semestru 3.
Zgodnie z Regulaminem praktyk, student/ka NIE MOŻE zaliczyć praktyki zawodowej na podstawie bieżącej pracy zawodowej, stażu czy wolontariatu.
Praktyki zawodowe
Przedsiębiorstwa turystyczne/hotele/biura podróży/firmy turystyczne, w których można realizować praktykę powinny dawać studentom możliwości wykorzystania i rozwoju umiejętności związanych z kierunkiem studiów. Mogą to być placówki/instytucje/firmy działające w sektorze usług turystycznych, które wymagają dobrej znajomości języka polskiego i angielskiego w mowie i w piśmie.
Zaleca się, by praktyka w 3 semestrze odbywała się we współpracy z przewozami liniowymi
Wyznaczony do sprawowania opieki nad praktykantem/praktykantką pracownik placówki/instytucji/firmy powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
Literatura
Regulamin praktyki - ZR 15/2021 -
http://cedu.uni.opole.pl/zarzadzenie-nr-15-2021-rektora-uniwersytetu-opolskiego/
Dokumenty do pobrania na stronie kierunku http://jat.wfil.uni.opole.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: