Fonetyka języka angielskiego 2 1.S3.JAT.PP.8
Cele kursu:
- poprawne artykułowanie anglojęzycznego systemu fonetyczno-fonologicznego
- poprawne posługiwanie się fachową (a nie potoczną) terminologią podczas wypowiadania się na „dźwiękowe” tematy związane z nauczaniem i uczeniem się języka angielskiego
--------------
Treści programowe kursu Fonetyka języka angielskiego 2:
(1) godz. 01-08:
• dystrybucja angielskich spółgłosek - powtórka: charakterystyka + ćwiczenia praktyczne.
• dystrybucja angielskich samogłosek - powtórka: charakterystyka + ćwiczenia praktyczne.
(2) godz. 09-16:
• mocne i słabe formy akcentowe (am/are/is, was/were, do/does, for, from, that, etc.).
• intonacja w zdaniu twierdzącym, pytającym, przeczącym.
(3) godz. 17-24:
• ćwiczenie poprawności artykulacji dźwięków (samogłosek, dyftongów, tryftongów, spółgłosek), łączenia wyrazów, stosowania mocnych i słabych form, etc. na bazie naukowo przygotowanego tekstu.
(4) godz. 25-28:
• Cykl praktycznych ćwiczeń fonetyczno-fonologicznych języka angielskiego z indywidualną oceną studentów.
(5) godz. 29-30:
• Końcowo-semestralny test kontrolny + odpowiedź ustna + poprawy
--------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
1. problemowe: klasyczne problemowe, sytuacyjne;
2. ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczenia językowe wykonywane indywidualne, w parach, w grupie.
3. narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MSTeams
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:
WIEDZA
Student/ka zna i rozumie:
1. podstawowe organy mowy człowieka, wskazując je na przekroju poprzecznym głowy i określając ich najważniejsze funkcje (k_W04);
2. sposób generowania dźwięków przez człowieka (k_W04);
3. angielskie głoski – z zachowaniem podziału na samogłoski, spółgłoski, dyftongi i tryftongi, a także podział spółgłosek ze względu na miejsce i/lub sposób artykulacji (k_W04).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/ka potrafi:
4. właściwie i z należytą starannością artykułować angielskie samogłoski, spółgłoski, dyftongi i tryftongi (k_U08, k_U11);
5. rozróżniać dźwięki artykułowane przez inne osoby w poszczególnych słowach (k_U08, k_U11);
6. korygować własne nawyki dotyczące niewłaściwej dotychczas wymowy angielskich głosek (k_U08, k_U11, k_U16).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student/ka ma gotowość do:
7. zwiększania poziomu świadomości anglojęzycznego systemu fonetycznego poprzez staranne wymawianie angielskich głosek (k_K03, k_K04, k_K06);
8. samodoskonalenia swojej własnej wymowy w oparciu o nabytą wiedzę, usłyszane i wyćwiczone wzorce i nabyte w trakcie warsztatów doświadczenie fonetyczne (k_K03, k_K04, k_K06).
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Prace kontrolne śród-semestralne (pisemne): 30% oceny końcowej (efekt: 1,2,3,5,7)
2. Test końcowy (pisemny): 15% oceny końcowej (efekt: 1,2,3,5,7)
3. Aktywność podczas zajęć (liczne ćwiczenia ustne): 55% oceny końcowej (efekt: 1,2,3,4,5,6,7,8)
zaliczenie przy 60% oceny końcowej
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Hewings, M. (2007). English Pronunciation in Use (Advanced). Cambridge: Cambridge University Press.
2) Baker, A. (2005). Ship or Sheep: An intermediate pronunciation course. Cambridge: Cambridge University Press.
3) Bradford, B. (1992). Intonation in Context. Cambridge: Cambridge University Press.
4) O’Connor, J. D. (2009). Better English Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press.
Literatura uzupełniająca:
1) Peter Roach, 2005, English Phonetics and Phonology: a Practical Course, CUP.
2) Jolanta Szpyra-Kozłowska, 2005, Workbook in English Phonetics (for Polish Students of English), Wyd. UMCS w Lublinie.
3) Włodzimierz Sobkowiak, 2001, English Phonetics for Poles. A Resource Book for Learners and Teachers, Wyd. Poznańskie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: