Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego 2 1.S3.JBZ.14
Przedmiot Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego wraz ze Stylistyką tekstów pisanych w języku rosyjskim, PNJR oraz Pracą z tekstem rosyjskim tworzy moduł przedmiotowy przygotowujący do porozumiewania się w języku obcym. Na zajęciach z PNJR studenci zdobywają kompetencję językowo-komunikacyjną oraz kulturową, kształtują cztery podstawowe rodzaje komunikacji. Dominującą kompetencją jest kompetencja lingwistyczna
Tematyka:
1. Przymiotnik - podział przymiotników; przymiotniki twardotematowe, miękkotematowe, z tematem na -к, -г, -х oraz na -ж, -ш, -ч, -щ; odmiana przymiotników;
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. czym jest przymiotnik, rozpoznaje przymiotniki twardotematowe, miękkotematowe, przymiotniki z tematem na -к, -г, -х oraz na -ж, -ш, -ч, -щ
zna termin deklinacja oraz nazwy przypadków rosyjskich,
odmienia przymiotniki przez przypadki - (k-W-1; k-W-2; k-W-3; k-W-4);
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student potrafi:
1. konstruować proste wypowiedzi pisemne i ustne w języku rosyjskim poprawne pod względem gramatycznym, akcentuacyjnym i ortograficznym z użyciem przymiotników twardotematowych, miękkotematowych oraz z tematem na -к, -г, -х i na -ж, -ш, -ч, -щh - (k-U-1; k-U-4);
2. korzystać z jedno- i dwujęzycznych słowników, wykorzystywać w praktyce informacje w nich zawarte (K_U03, K_U04)
3. dokonywać tłumaczeń prostych tekstów - (k-U-4; k-U-3;);
4. rozwiązywać testy i inne zadania sprawdzające – (k-U-3; k-U-4;).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
1. zajęcia świadomej postawy wobec własnego i cudzego wypowiadania się; (K_K01)
2. wykazania się zdolnością do autokorekcji mówienia i pisania, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, (K_K01)
3. dbania o kulturę wypowiadania się (K_K03)
4. otwartości i tolerancji nie tylko wobec innych zjawisk językowych, lecz także kulturowych. (K_K04)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
1. Kolokwia.
2. Aktywność na zajęciach, prace domowe
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności i prac domowych (50%) oraz ocen cząstkowych (50%)
Literatura
1. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009.
2. Dereń B, Wysoczańska-Pająk K., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego. Zbiór ćwiczeń dla studentów studiów licencjackich, Opole, 2022
3. Dziewanowska D., 2005, Gramatyka bez problemu. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: