Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego 4 1.S3.JBZ.16
Przedmiot Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego wraz ze Stylistyką tekstów pisanych w języku rosyjskim, PNJR oraz Pracą z tekstem rosyjskim tworzy moduł przedmiotowy przygotowujący do porozumiewania się w języku obcym. Na zajęciach z PNJR studenci zdobywają kompetencję językowo-komunikacyjną oraz kulturową, kształtują cztery podstawowe rodzaje komunikacji. Dominującą kompetencją jest kompetencja lingwistyczna
Tematyka:
1. Formy imperatywne w języku rosyjskim - tworzenie trybu rozkazującego od czasowników I i II koniugacji oraz od czasowników nieregularnych. Czasowniki nie tworzące form imperatywnych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. normy użycia imperatywnych form czasownikowych;
zasady używania trybu rozkazującego w różnych kontekstach i stylach wypowiedzi -(k-W-1; k-W-2; k-W-3; k-W-4)
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student potrafi:
1 używać w wypowiedziach pisemnych i ustnych w języku rosyjskim imperatywnych form czasownikowych- (k-U-1; k-U-4);
2. korzystać z jedno- i dwujęzycznych słowników, wykorzystywać w praktyce informacje w nich zawarte - (k-U-12);
3. dokonywać tłumaczeń prostych tekstów -(k-U-4; k-U-6; k-U-12);
4. inicjować i prowadzić rozmowę sytuacyjną – (k-U-6; k-U-8; k-U-9);
5. rozwiązywać testy i inne zadania sprawdzające. - (k-U-5; k-U-9).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
1. zajęcia świadomej postawy wobec własnego i cudzego wypowiadania się; (K_K01)
2. wykazania się zdolnością do autokorekcji mówienia i pisania, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, (K_K01)
3. dbania o kulturę wypowiadania się (K_K03)
4. otwartości i tolerancji nie tylko wobec innych zjawisk językowych, lecz także kulturowych. (K_K04)
.
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
1. Kolokwia.
2. Aktywność na zajęciach, prace domowe
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności i prac domowych (40%) oraz ocen cząstkowych (60%)
Literatura
1. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009.
2. Dereń B, Wysoczańska-Pająk K., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego. Zbiór ćwiczeń dla studentów studiów licencjackich, Opole, 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: