Stylistyka tekstów pisanych w języku rosyjskim 2 1.S3.JBZ.20
Przedmiot Stylistyka tekstów pisanych w języku rosyjskim wraz z PNJR oraz Gramatyką praktyczną języka rosyjskiego i Pracą z tekstem rosyjskim tworzy moduł przedmiotowy przygotowujący do porozumiewania się w języku obcym. Na zajęciach z PNJR studenci zdobywają kompetencję językowo-komunikacyjną oraz kulturową, kształtują cztery podstawowe rodzaje komunikacji. Dominującą kompetencją jest kompetencja komunikacyjna
Tematyka:
1. Przemieszczanie się (Wyrażanie stosunków przestrzennych:
ГДЕ (здесь, там, дома), КУДА (сюда, туда, домой),
ОТКУДА (отсюда, оттуда).
ГДЕ: в школе, на почте, у зубного врача, у Тани; около
завода; недалеко от Москвы; перед витриной; за углом;
над столом; под столом;
КУДА: в школу; на родину; к бабушке; до центра
ОТКУДА: из школы; с почты; от своего учителя;
ПО + celownik: по улице;
2. Miłość i przyjaźń
3. Świat przyrody
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
Leksykę dotyczącą wskazanej tematyki; czyta ze zrozumieniem teksty; dokonuje transpozycji tekstów, tworzy teksty odtwórcze, przetwórcze i twórcze (K_W01, K_W04)
Umiejętności:
1. konstruować proste wypowiedzi pisemne i ustne w języku rosyjskim z użyciem leksyki z kręgu tematycznego mój dzień , czas wolny, gdzie mieszkam, moje zainteresowania itp.; K_U03, K_U04
2. tworzyć krótkie teksty pisane; K_U03, K_U04
3. inicjować i prowadzić rozmowę sytuacyjną; K_U03, K_U04
3. korzystać z jedno- i dwujęzycznych słowników, wykorzystywać w praktyce informacje w nich zawarte K_U03, K_U04
4. dokonywać tłumaczeń prostych tekstów; K_U03, K_U04
5. rozwiązywać testy i inne zadania sprawdzające. K_U03, K_U04
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
1. zajęcia świadomej postawy wobec własnego i cudzego wypowiadania się; (K_K01)
2. wykazania się zdolnością do autokorekcji mówienia i pisania, postrzegać współzależność między fonicznym i graficznym kształtem wypowiedzi, (K_K01)
3. dbania o kulturę wypowiadania się (K_K03)
4. otwartości i tolerancji nie tylko wobec innych zjawisk językowych, lecz także kulturowych. (K_K04)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
1. Kolokwia.
2. Aktywność na zajęciach, prace domowe
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie aktywności i prac domowych (50%) oraz ocen cząstkowych (50%)
Literatura
1. Андрей Махнач, Из первых уст. Русский язык для базового уровня. Warszawa 2016
2. Dziewanowska D., Грамматика без проблем. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2005 i nast.
3. Dereń B, Wysoczańska-Pająk K., Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego. Zbiór ćwiczeń dla studentów studiów licencjackich, Opole, 2022
4. Gołubiewa A., Kuratczyk M. 2009, Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: