Kultura wypowiedzi w języku rosyjskim 1 1.S3.JBZ.26
Treści programowe:
1) Zakupy (nazwy artykułów spożywczych i przemysłowych; nazwy sklepów i działów w sklepie; opakowania i jednostki miary).
2) Samopoczucie: lekarz, przychodnia, apteka, pogotowie.
3) Miasto: zabytki, architektura, instytucje.
4) Transport miejski: środki transportu, bilety, przystanki; jak dojść / dojechać do...
5) Etykieta mowna w kontaktach biznesowych: zaproszenie, rada, propozycja, wyrażanie swojego punktu widzenia, przedstawianie się, zawieranie znajomości, podziękowanie, przeprosiny, prośba.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Gołubiewa A., Czeczuga W., Węcławik P., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Warszawa 2012. | W cyklu 2022/23-Z: Gołubiewa A., Czeczuga W., Węcławik P., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Warszawa 2012. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- student wie jak wyglądają w Rosji realia dot. takich sfer życia jak: a) szeroko rozumiana służba zdrowia i opieka medyczna; b) zakupy; c) korzystanie ze środków transportu miejskiego [k-W-5].
Student zna i rozumie:
- struktury leksykalno-gramatyczne języka rosyjskiego z zakresu kręgów tematycznych określonych w programie, pozwalające budować poprawne wypowiedzi (ustne i pisemne)(P6S_WG);
Umiejętności
Student potrafi:
- samodzielnie rozwijać swoje kompetencje językowe korzystając z pomocy wykładowcy; umiejętnie posługiwać się poznanym słownictwem i strukturami gramatycznymi, m.in. potrafi inicjować i prowadzić rozmowę sytuacyjną z wykorzystaniem poznanych struktur językowych(P6S_UW).
- opracowywać różnorodne materiały dla potrzeb przedmiotu; tłumaczyć teksty, zawierające poznaną leksykę z języka rosyjskiego na polski oraz z języka polskiego na rosyjski; odtwarzać i przetwarzać przeczytane teksty w postaci komentarza, notatki, dialogu itp.(P6S_UW);
- potrafi samodzielnie zorganizować pracę swoją lub zespołu ( P6S_UO).
Kompetencje społeczne:
Student
- wykazuje otwartość i tolerancję zarówno wobec innych zjawisk językowych, jak i kulturowych (P6S_KO);
- jest gotów do kształtowania własnych poglądów na podstawie zdobytej wiedzy ogólnej i szczegółowej (P6S_KK).
- dostosowuje swoje zachowanie werbalne i niewerbalne do określonej sytuacji komunikacyjnej; dba o kulturę wypowiadania się.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie ustalona na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta podczas zajęć.
Prace kontrolne – 60 %
Wypowiedzi ustne, aktywność – 40%
Literatura
1) Kowalska N., Sławicz D., Repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2005.
2) Witkowska F., Dereń B., Ни пуха ни пера! Vademecum leksyki rosyjskiego języka biznesu, Wersja CD, Opole 2006.
3) Махнач А., Из первых уст. Русский язык для среднего уровня, Warszawa 2011.
4) Максимов А. Л., 10 уроков русского речевого этикета, Санкт-Петербург 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: