Kultura wypowiedzi w języku polskim 1.S3.JBZ.53
1. Pojęcie kultury języka.
2. Podstawowe terminy z zakresu kultury języka.
3. Kryteria oceny innowacji językowych.
4. Błąd językowy – definicja, przyczyny powstawania.
5. Klasyfikacja błędów językowych.
6. Wybrane zagadnienia polskiej normy ortofonicznej.
7. Poprawność językowa w zakresie słowotwórstwa.
8. Tworzenie nazw zawodowych, tytułów.
9. Odmiana nazwisk rodzimych i obcych.
10. Norma leksykalna współczesnej polszczyzny. Zjawisko mody językowej.
11. Użycie związków frazeologicznych.
12. Problemy poprawnościowe składni.
13. Styl językowy: definicja, odmiany. Cechy dobrego stylu.
14. Etykieta językowa.
15. Problem poprawności językowej w Internecie.
16. Poradnictwo językowe.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student powinien:
— znać podstawowe pojęcia związane z kulturą języka polskiego (k_W03), (P6S_WG);
— rozumieć różnicę między innowacją językową a błędem (k_W03), (P6S_WG);
— mieć świadomość zróżnicowania polszczyzny i jego przyczyn (k_W01, k_W03), (P6S_WG);
— rozumieć rolę i wartość opracowań leksykograficznych (k_W01, k_W03), (P6S_WG).
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student powinien:
— właściwie interpretować teksty z punktu widzenia ich poprawności (k_U01, k_U03), (P6S_UW);
— umiejętnie korzystać ze słowników poprawnościowych i specjalistycznych (k_U02), (P6S_UW).
Kompetencje społeczne (postawy)
Po zakończeniu kursu student powinien:
— umieć zajmować postawę krytyczną wobec własnej i cudzej wypowiedzi;
— posługiwać się językiem polskim zgodnie z zasadami etykiety językowej (k_K01, k_K03), (P6S_KK, P6S_KR);
— wykazywać się troską o poprawność polszczyzny (k_K01), (P6S_KK).
Kryteria oceniania
1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
2. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: aktywność na zajęciach, kolokwium pisemne.
3. Podstawowe kryteria oceniania:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach – 40 %
- kolokwium pisemne - 60%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: