Użytkowe formy wypowiedzi 1.S3.JBZ.54
Zakres tematyczny
1.Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. Style funkcjonalne współczesnej polszczyzny.
2.Środki stylistyczne.
3.Poprawność stylistyczna tekstu – wybór odmian stylistycznych i środków wypowiedzi.
4. Pojęcie tekstu użytkowego. Rodzaje tekstów użytkowych. Ogólne zasady językowo-stylistycznego opracowania tekstów użytkowych.
5.Cechy dobrego stylu, błąd językowo-stylistyczny. Norma językowa, kodyfikacja. Uzus językowy.
6.Etyka i estetyka tekstów.
7.Kompozycja i spójność tekstu.
8.Układ graficzny tekstu (zasady i normy edytorskie).
9.Stylistyka tekstów urzędowych, naukowych, popularnych (np. poradniki, przewodniki, kalendarze, sztambuchy, reklamy).
10. Styl retoryczny i jego gatunki.
11.Korekta językowo-stylistyczna.
12. Etykieta językowa.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
- wyznaczniki stylu naukowego, retorycznego, urzędowego; s-W-2; s-W-4;
- konstrukcje leksykalno-gramatyczne charakterystyczne dla stylu naukowego, retorycznego, urzędoweg; s-W-2; s-W-7;
- cechy gatunków należących do stylu naukowego;k-W-1, k-W-2,
- typowe zwroty używane w pracy magisterskiej; s-W-2; s-W-7;
Umiejętności - Po zakończeniu kursu student potrafi:
- wymienić cechy stylu naukowego, retorycznego, urzędoweg; s-U-7; s-U-1;
- dokonać stylistycznej analizy tekstu naukowego; s-U-3;
- posługiwać się gatunkami należącymi do stylu naukowego; s-U-3;
- poprawnie stosować zwroty typowe dla pracy magisterskiej; s-U-2;
Kompetencje społeczne (postawy) - Po zakończeniu kursu student gotów do:
- samodzielnej pracy i pracy w grupie; s-K-1; s-K-1;
- kreatywnego działania; s-K-2; s-K-3; s-K-4;
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy filologicznej i uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; s-K-1;
- rozwijania umiejętności uczestnictwa w dyskusji; s-K-6.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. Obecność i aktywność na zajęciach.
2. Zaliczenie na pozytywną ocenę prac kontrolnych.
Literatura
1. Ćwiczenia ze stylistyki, red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, PWN, Warszawa 2012.
2. Jak pisać i redagować? Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, PWN, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: