Zarządzanie międzykulturowe 1.S3.JBZ.63
1. Istota zarządzania: zarządzanie jako nauka i sztuka; funkcjonalne i instytucjonalne podejście do zarządzania. Zarządzanie a kierowanie. Cechy zarządzania.
2. Istota organizacji (pojęcie, cechy). Prakseologiczne podejście do organizacji.
3. Rozwój myśli organizatorskiej - naukowe zarządzanie, zarządzanie administracyjne.
4. Kierunek human relations.
5. Podejście systemowe w zarządzaniu.
6. Podejście sytuacyjne w zarządzaniu.
7. „Nowa fala” w zarządzaniu.
8. Postmodernizm w zarządzaniu.
9. Organizacje w XXI wieku.
10. Struktury organizacyjne - zasady budowy struktury organizacyjnej, rodzaje struktur organizacyjnych.
11. Podejmowanie decyzji w zarządzaniu (pojęcie decyzji, typologia decyzji, fazy i techniki podejmowania decyzji).
12. Kierowanie ludźmi w organizacjach. Style kierowania. Przywództwo.
13. Kultura organizacyjna.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student ZNA I ROZUMIE
k_W09 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji
i firm P6S_WK
k_W10 różne rodzaje struktur gospodarczych P6S_WK
k_W11 przesłanki warunkujące gospodarczą działalność człowieka P6S_WK
k_W12 zastosowania praktyczne wiedzy językowej i językoznawczej, np.
w działalności kulturalnej, medialnej, edukacyjnej, tłumaczeniowej lub obsługi biznesu P6S_WG
UMIEJĘTNOŚCI: student T POTRAFI
k_U09 analizować informacje z rynku i wykorzystywać je w praktyce
gospodarczej dla procesów podejmowania decyzji P6S_UW
k_U10 dokonać obserwacji i prawidłowej interpretacji zjawisk
ekonomicznych oraz oceniać racjonalność decyzji konsumentów i
podmiotów gospodarczych P6S_UW
k_U11 wykorzystywać w działaniach profesjonalnych (biznesowych)
narzędzia informatyczne P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego inicjowania
działania na rzecz interesu publicznego myślenia i działania w
sposób przedsiębiorczy P6S_KO
k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od
innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu P6S_KR
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia
1. Prace pisemne.
2. Wypowiedzi ustne - aktywność.
Podstawowe kryteria
1. Prace pisemne - 75%.
2. Wypowiedzi ustne – 25 %.
Literatura
Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
Bielski M., Organizacje: istota, struktury, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.
Mintzberg H., Zarządzanie, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2017.
Hatch M. J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa 2002.
Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 1998.
Sokołowska S., Mijal A., Rozwój myśli organizatorskiej. Główne kierunki i ich przedstawiciele, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019.
Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001.
Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: