Realioznawstwo niemieckie 1.S3.JPJN.36
Zakres tematyczny kursu obejmuje szeroką paletę zagadnień, m.in. z takich obszarów, jak polityka, społeczeństwo, nauka, gospodarka, ekologia, kultura, które będą zgłębiane w zależności od zainteresowań i potrzeb uczestników kursu. W szczególny sposób akcentowana będzie konieczność ciągłej aktualizacji zdobytej wiedzy. Jako źródła wiedzy wykorzystywane będą aktualne wydania znanych publikacji, a także czasopisma, strony internetowe oraz film o tematyce kulturo- i krajoznawczej.
Niemcy
1. Podstawowe informacje. Struktura federalna, stare i nowe kraje związkowe
2. Polityka, ustrój i organy konstytucyjne
3. Kultura
4. Edukacja
5. Gospodarka
6. Ochrona środowiska
7. Społeczeństwo, migracja i integracja
8. Niemcy jako cel podróży
Austria
1. Podstawowe informacje i kraje związkowe
2. Austriacka odmiana języka niemieckiego
3. Austria jako kraj muzyki
4. Wiedeń - miasto kultury
5. Austria jako cel podróży
Szwajcaria
1. Podstawowe informacje o kraju i jego strukturze administracyjnej
2. Krótka historia Szwajcarii
3. Zróżnicowanie językowe Szwajcarii
5. Szwajcaria jako cel podróży
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna wybrane fakty, zjawiska, obiekty, procesy o charakterze
kulturowym, historycznym, politycznym i geograficznym
odnoszące się do Niemiec i krajów niemieckojęzycznych(k_W03 / P6S_WG)
2. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat wybranych obszarów życia niemieckiego obszaru językowego (k_W03 / P6S_WG)
3.Student zna procesy zachodzące w języku niemieckim w odniesieniu do poznanego na zajęciach słownictwa (K_W05 / P6S_WG)
4. Studenti wie,jakie źródła wiedzy o wybranych zagadnieniach realioznawczych są godne polecenia. (k_W01 /P6S_WG).
Umiejętności
5. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do
komunikacji w środowiskach międzynarodowych (k_U05 / P6S_UO).
6. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności do pogłębiania
własnych zainteresowań (k_U10 / P6S_UU).
Kompetencje społeczne
7. Student jest świadomy konieczności ciągłego aktualizowania i uzupełniania wiedzy realioznawczej (k_K01 / P6S_KK)
8. Student jest gotów do akceptacji różnic językowych i kulturowych i uznawania ich za naturalne uwarunkowania zawodowe (k_K02 / P6S_KO).
Kryteria oceniania
Semestralne kolokwium pisemne z wykładu, zaliczone na co najmniej 60% przewidzianej liczby punktów (weryfikacja efektów uczenia: 1-8)
Literatura
1. Bęza, Stanisław: Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder. Warszawa 2006
2. Koppensteiner, Jürgen: Österreich. Ein landeskundliches Lesebuch. Aktualisierte Neuauflage. Wien 2004.
3. Luscher, Renate: Von der Wende bis heute. Landeskunde Deutschland. München 2009.
4. Die Schweiz in ihrer Vielfalt. Ausgabe 2009/2010.
5. Österreich. Zahlen. Daten. Fakten. Bundespressedienst - Wien (www.bundeskanzleramt.at/ www.oesterreich.at)
6. https://www.admin.ch/gov/de/home.html
7. Tatsachen über Deutschland. Frankfurt/Main - http://www.tatsachen-ueber-deutschland.de/de/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: