Realioznawstwo niemieckie 1.S3.JPJN.37
Zakres tematyczny kursu obejmuje szeroką paletę zagadnień, m.in. z takich obszarów, jak polityka, społeczeństwo, nauka, gospodarka, ekologia, kultura, które będą zgłębiane w zależności od zainteresowań i potrzeb uczestników kursu. W szczególny sposób akcentowana będzie konieczność ciągłej aktualizacji zdobytej wiedzy. Studentom zostaną wskazane konkretne, godne polecenia źródła wiedzy o niemieckich krajach językowych.
Niemcy
1. Podstawowe informacje.
2. Struktura federalna, stare i nowe kraje związkowe
3. Polityka, ustrój i organy konstytucyjne
4. Edukacja
5. Gospodarka
6. Ochrona środowiska
7. Społeczeństwo, migracja i integracja
8. Niemcy jako cel podróży
Austria
1. Podstawowe informacje i kraje związkowe
2. Austriacka odmiana języka niemieckiego
3. Austria jako kraj muzyki
4. Wiedeń - miasto kultury
5. Austria jako cel podróży
Szwajcaria
1. Podstawowe informacje o kraju i jego strukturze administracyjnej
2. Krótka historia Szwajcarii
3. Zróżnicowanie językowe Szwajcarii
4. Szwajcaria jako cel podróży
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna wybrane fakty, zjawiska, obiekty, procesy o charakterze
kulturowym, historycznym, politycznym i geograficznym odnoszące się do Niemiec i krajów niemieckojęzycznych(k_W03 / P6S_WG)
2. Student zna procesy zachodzące w języku niemieckim w odniesieniu do poznanego na zajęciach słownictwa (K_W05 / P6S_WG)
Umiejętności
3. Student potrafi poszukiwać, dokonywać oceny, analizy i syntezy informacji na tematy realioznawcze. (k_U02 / P6S_UW).
4. Student potrafi rozpoznawać teksty i i inne wytwory kultury niemieckiej
oraz ocenić ich wartość poznawczą (K_U04 / P6S_UW).
5. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do
komunikacji w środowiskach międzynarodowych (k_U05 / P6S_UO).
6. Student potrafi czytać teksty w języku niemieckim oraz
przygotowywać prezentacje na wybrany temat
przy użyciu technologii informacyjno-komunikacyjnych (k_U07 / P6S_UK).
7. Student potrafi brać udział w debacie w języku
niemieckim, przedstawiać własne opinie (K_U09 / P6S_UO).
Kompetencje społeczne
8. Student jest świadomy konieczności ciągłego aktualizowania i uzupełniania wiedzy realioznawczej (k_K01 / P6S_KK)
9. Student jest świadomy znaczenia wiedzy realioznawczej w różnych obszarach życia zawodowego oraz prywatnego, jak np. tworzenie i tłumaczenie tekstów czy wspomaganie językowe w instytucjach i przedsiębiorstwach) (k_K01 / P6S_KK).
Kryteria oceniania
Konwersatorium
• prezentacja (ok. 10 min.) na temat wybranego kraju związkowego w Niemczech (weryfikacja efektów uczenia: 1, 2, 3, 4, 6, 9)
• referat (ok. 10 min.) dotyczący mediów w Niemczech (weryfikacja efektów uczenia: 1, 2, 3, 4, 6, 9)
- aktywny udział w zajęciach (weryfikacja efektów uczenia: 1-9)
Literatura
1. Bęza, Stanisław: Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder. Warszawa 2006
2. Koppensteiner, Jürgen: Österreich. Ein landeskundliches Lesebuch. Aktualisierte Neuauflage. Wien 2004.
3. Luscher, Renate: Von der Wende bis heute. Landeskunde Deutschland. München 2009.
4. Die Schweiz in ihrer Vielfalt. Ausgabe 2009/2010.
5. Österreich. Zahlen. Daten. Fakten. Bundespressedienst - Wien (www.bundeskanzleramt.at/ www.oesterreich.at)
6. https://www.admin.ch/gov/de/home.html
7. Tatsachen über Deutschland. Frankfurt/Main - http://www.tatsachen-ueber-deutschland.de/de/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: