Wymiary komunikacji międzykulturowej 1.S3.JPJN.50
Problematyka zajęć:
1. Podział na kultury uniwersalistyczne i kontekstualne
2. Pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej
3. Przegląd badań nad uniwersalnością emocji – od Karola Darwina po koncepcje współczesne
4. Rola emocji i ich ekspresji w różnych kulturach
5. Udział zmysłów - węchu, dotyku, słuchu i zachowań wzrokowych - w procesie komunikacji
6. Pozycje ciała i ich funkcja ekspresywna oraz komunikacyjna
7. Tradycyjne i współczesne modele komunikacji
8. Pamięć komunikatywna i kulturowa w koncepcji Jana Assmanna
9. Rola komunikacji w kształtowaniu tożsamości kulturowej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Rozumie biologiczne i ewolucyjne podstawy ekspresji emocjonalnej u ludzi,
2. Zna specyfikę werbalnej oraz pozawerbalnej komunikacji w wybranych kulturach.
Umiejętności
1. Interpretuje zachowania pozawerbalne ludzi,
2. Interpretuje komunikację werbalną z wykorzystaniem podstawowych teorii kultury do analizy strategii działań społecznych.
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Pogłębienie umiejętności komunikacji interpersonalnej,
2. Pogłębienie skutecznej i spójnej komunikacji werbalnej i pozawerbalnej z uwzględnieniem różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
1. Analiza tekstów z dyskusją
2. Dyskusja
Podstawowe kryteria
1. Aktywność na zajęciach (50%),
2. Prezentacja (50%)
Literatura
E. T. Hall, Bezgłośny język, przeł. Z. Roman, Skarbińska Alicja, Warszawa 1987.
E. T. Hall, Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2003.
G. Hofstede, G. J. Hofstede, Kultury i organizacje, przeł. Durska Małgorzata, Warszawa 2007.
A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: