Leksyka i frazeologia języka polskiego 1 1.S3.JPJN1.28
Treści programowe:
1. Formy powitalne i pożegnalne, zwroty grzecznościowe; nawiązywanie kontaktu, przedstawianie się, pytanie i wyrażanie samopoczucia.
2. Opis wyglądu i charakteru.
3. Narodowości; zawody i zajęcia; przymiotniki określające pochodzenie.
4. Rodzina i stosunki osobiste.
5. Hobby.
6. Nazwy żywności, potraw i napojów.
7. Rutyna dnia codziennego, pory dnia i godziny, dni tygodnia, środki komunikacji (+ na dworcu PKP: kupowanie biletu, informacja).
20. Nazwy świąt i tradycji: Wielkanoc, Wigilia, Boże Narodzenie, Nowy Rok, imieniny, urodziny. składanie życzeń.
W cyklu 2023/24-Z:
Celem przedmiotu jest rozwijanie i utrwalanie leksyki tematycznej zawartej w treściach programowych w kontekstach komunikacyjnych. Nabywanie umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego. |
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: Seretny A., A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Universitas, 2013
Krztoń J., Testuj swój polski, słownictwo 2, Prolog 2014 | Ogólnie: Justyna Krztoń "Testuj Swój Polski: Słownictwo 2" Kraków, 2017
Anna Seretny, "A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego" Kraków, 2013
| W cyklu 2022/23-Z: Seretny A., A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Universitas, 2013
Krztoń J., Testuj swój polski, słownictwo 2, Prolog 2014 |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: języki obce obowiązkowe ogólnouniwersyteckie | Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: ogólnouniwersyteckie języki obce obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023/24-Z: Mieszany: realizowany zdalnie i w sali Realizowany w sali | Ogólnie: Mieszany: realizowany zdalnie i w sali Realizowany w sali | W cyklu 2022/23-Z: Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
1. słownictwo frazeologię na poziomie A1 (K_W02, K_W03);
Umiejętności:
Student potrafi:
1. stosować zasady poprawności i grzeczności językowej (K_U01).
2. odbierać i tworzyć proste teksty mówione i pisane w językach polskim (K_U04).
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
1. wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych z poszerzaniem słownictwa (K_K02).
2. akceptacji różnic językowych i kulturowych, których znajomość pomaga w skutecznej i etycznej komunikacji w językach polskim (K_K03).
Kryteria oceniania
Frekwencja - 30%
Aktywność na zajęciach - 40%
Prace pisemne - 30%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Monika Gworys, Anna Mądrecka "Mówię po polsku. Ćwiczenia dla obcokrajowców. poziom A1 i A2" Kraków, 2021
Justyna Krztoń "Testuj Swój Polski: Słownictwo 1", Kraków, 2014
W cyklu 2023/24-Z:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego, np.: Piotrowska-Rola E., Porębska M., Polski jest cool poziom A2, podręcznik i ćwiczenia, studio tEMAT, Lublin 2019 Burkat A., Jasińska A., Hurra po polsku 2, podręcznik i zeszyt ćwiczeń, Prolog, 2010 Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., podręcznik i zeszyt ćwiczeń Polski krok po kroku 2, Glossa 2015 Guziuk-Świca B., Przechodzka G., Ciesielska-Musameh R., Z polskim w świat. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego, część 2, UMCS, Lublin 2019 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: