Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane 4 1.S3.JPJN1.4
Celem kursu w semestrze 4 jest doskonalenie umiejętności językowych i komunikacyjnych, w tym poszerzanie umiejętności pisemnego wypowiadania się w języku polskim o elementy precyzujące intencję tekstu o charakterze związanym z kulturą i społecznością (opis, opowiadanie, sprawozdanie). Materiałem wyjściowym kursu są teksty pisane lub audiowizualne zgodne z treściami programowymi, charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji (strona internetowa, forum dyskusyjne, blog). Oprócz zrozumienia warstwy informacyjnej sekwencji student powinien rozumieć jej intencję. Celem przedmiotu jest także dalsze rozwijanie i utrwalanie u studenta umiejętności reagowania w prostych sytuacjach życia codziennego.
Zakres tematów:
1. Muszę załatwić kilka spraw – wyrażanie konieczności, prośba o przyzwolenie, przyzwalanie i odmawia-nie.
2. Usługi – obiecywanie i zapewnianie, oferowanie, podziękowanie.
3. Pieniądze szczęścia nie dają… – rozpoczynanie rozmowy, wyrażanie pewności i niepewności.
4. Weźmy się do roboty – wyrażanie warunku i konsekwencji.
5. Polityka? To mnie nie interesuje – wyrażanie ważności, obojętności i dystansu.
6. Mam do tego prawo! – przebieg rozmowy (cd.), dyskusja, wyrażanie opinii.
7. W żadnym wypadku! – przebieg rozmowy (cd.): m.in. wzywanie do mówienia, relacjonowanie.
8. W zgodzie z naturą – powtórzenie: wyrażanie aprobaty i dezaprobaty, wyrażanie protestu.
9. Czwarta władza – nawiązywanie kontaktu w rozmowie i liście, pytanie.
10. Przejdźmy do rzeczy! – namawianie, przekonywanie.
11. Kultura – wyrażanie opinii, upodobania, opowiadanie o wydarzeniach artystycznych.
12. W co wierzymy?- powtórzenie: formułowanie pytań i hipotez.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (z odniesieniem do efektów kierunkowych):
Wiedza: student zna i rozumie
1. słownictwo, gramatykę, struktury językowe, stylistykę, strategie wypowiedzi, role komunikacyjne, zagadnienia socjolingwistyczne, socjokulturowe i realioznawcze w języku polskim na poziomie A2 (k_W02).
Umiejętności: student potrafi
2. odbierać i tworzyć teksty mówione i pisane w języku polskim, przygotowywać prezentacje na tematy językowe, literackie, kulturowe, społeczne; posługiwać się narzędziami cyfrowo-technologicznymi (k_U04);
3. posługiwać się językiem polskim na poziomie A2, efektywnie i etycznie komunikować się z otoczeniem (k_U05),
4. brać udział w debatach, dyskusjach, negocjacjach i rozmowach oraz prezentować i oceniać różne komunikaty, opinie, stanowiska na dany temat (k_U06)
5. podejmować działania indywidualne oraz grupowe mające na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjno-kulturowych w językach polskim i niemieckim (k_U07).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. ustalania priorytetów, wyznaczania sobie celów i ich sposobów realizacji podczas wykonywania zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
podejście komunikacyjne (praca z materiałami autentycznymi, ćwiczenia praktyczne, dialogi, dyskusje w parach i grupach, symulacje, scenki, gry i zabawy komunikacyjne, ćwiczenia przedkomunikacyjne, wykorzystywanie różnych mediów, trening rozwoju poszczególnych sprawności, ćwiczenia z luką informacyjną).
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Prace zaliczeniowe (efekty 1,2,6);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie cząstkowych prac zaliczeniowych i zadań cząstkowych (60%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Podręcznik studenta. Nowa edycja, Prolog, Kraków.
Stempek I., Stelmach A. (2013), Polski krok po kroku. Tablice gramatyczne, Glossa, Kraków.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Gębal P.E. (2009), Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Universitas, Kraków.
Burkat A., Jasińska A., Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2022), Hurra!!! Po polsku 3. Zeszyt ćwiczeń. Nowa edycja, Prolog, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: