Technologia informacyjna 1.S3.JPJN1.TI
- Podstawowe usługi informatyczne UO (poczta, USOSWeb, platforma e-learningowa Moodle, eduroam).
- Technologie informacyjne: od technologii komunikacyjnych do Internetu.
- Systemy operacyjne, oprogramowanie komputerowe, praca w chmurze, zapoznawanie się z dokumentacją programów / narzędzi.
- Prawa autorskie w sieci, typy licencji.
- Praca w edytorze tekstu (znaki i kodowanie znaków, użyteczne skróty klawiaturowe, podstawowe informacje o wyrażeniach regularnych / symbolach wieloznacznych, automatyzacja tworzenia dokumentów tekstowych).
- Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji (w tym zagadnienia prompt engineeringu).
- Tworzenie spójnej treści, przedstawianie treści.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
- Kowalczyk G., Word 2016 PL, Helion 2016.
- Żarowska-Mazur A., Węglarz W., Office 2010, Warszawa 2011.
- Poole B. J., ESSENTIAL LibreOffice Tutorials for Teachers [otwórz].
- Wikipedia, dokumentacja (Pomoc/Help) systemów operacyjnych i programów, fora internetowe, grupy dyskusyjne, serwisy społecznościowe typu Stack Overflow, serwisy organizacji typu W3C, W3 schools.
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
– pojęcie TI (k-W-2);
– sposób korzystania z usług informatycznych UO (k-W-3);
– metody, dzięki którym jego praca może być wspomagana systemami informatycznymi (k-W-3; k-W-6).
Umiejętności
Po zakończeniu kursu student potrafi:
– wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (k-U-2);
– ocenić przydatność wybranych aplikacji komputerowych do pracy własnej (k-U-6);
– zredagować tekst w edytorze tekstu zgodnie z wytycznymi (k-U-6);
– przygotować treść (dokument, kalkulację, schematy / wykresy i in.) na zadany temat oraz dokonać prezentacji tej treści (k-U-1; k-U-3; k-U-6).
Kompetencje społeczne (postawy)
Po zakończeniu kursu student jest gotów do:
– uaktualniania wiedzy z zakresu technologii informacyjnej, systemów i narzędzi informatycznych (k-K-1);
– stosowania poznanych wiadomości z zakresu technologii informacyjnej do rozwiązywania problemów (k-K-2);
– ponoszenia odpowiedzialności za powierzany sprzęt / wykorzystywane oprogramowanie i własną pracę; szanowania pracy innych ( student zdaje sobie sprawę z konsekwencji bezkarnego wykorzystywania prac autorskich) (k-K-3);
– brania aktywnego udziału w dyskusji nt. TI (k-K-1).
Kryteria oceniania
Zadania wykonywane na zajęciach: 60%
Aktywność na zajęciach: 30%
Obecność: 10%
Praktyki zawodowe
–
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
–
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
- Barski T., Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji, Opole 2006.
- Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, Warszawa 2006.
- Gleick J., Informacja. Bit. Wszechświat. Rewolucja, tłum. Grzegorz Siwek, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: