Przedmiot glottodydaktyczny do wyboru 1: Włam się do mózgu, czyli podstawy neurodydaktyki w edukacji językowej 1.S3.LJPO-PG.1.1
W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
1. Neurobiologiczne podstawy procesu uczenia się;
2. Po co wiedzieć, jak (się) uczyć, czyli o skutecznej edukacji;
3. Koncentracja, czyli o kierowaniu uwagą uczniów;
4. Porcjowanie, czyli grupowanie informacji;
5. Powtarzanie, czyli ćwiczenie czyni mistrza;
6. Rozumienie, czyli schodzenie na poziom semantyczny;
7. Kolejność informacji, czyli o znaczeniu miejsca w szeregu;
8. Obraz silniejszy niż słowo, czyli o zaangażowaniu wyobraźni;
9. Odnoszenie do Ja, czyli o łączeniu wiedzy z osobą ucznia;
10. Uczenie przez doświadczenie, czyli przeżyć znaczy wiedzieć;
11. Emocje, czyli akumulator pamięci;
12. Czas na przerwę, czyli wiedza musi się uleżeć;
13. Wskazówki do przypominania, czyli jak zapamiętać, żeby sobie przypomnieć;
14. Motywowanie uczniów, czyli o roli wzmacniania.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze (w tym glottodydaktyczne), wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) z obszaru nauk humanistycznych (k_W01)
2. budowę i funkcje organizmu człowieka (układu nerwowego, narządów słuchu i mowy) (k_W04)
3. fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W05)
Umiejętności: student potrafi
4. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (w tym logopedyczną i glottodydaktyczną) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) (k_U01)
5. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym glottodydaktycznej); (k_U04)
6. doskonalić własny warsztat logopedy i lektora języka polskiego jako obcego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów; (k_U06)
7. planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (k_U09)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
8. krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy. (k_K01).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: 20% - obecność i aktywność na zajęciach 40% - stworzenie konspektu zajęć języka polskiego jako obcego w duchu neurodydaktyki (efekty 1-6) 40% - przygotowanie i wygłoszenie referatu (efekty 1-8)
Literatura
1. Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot 2015.
2. Jagodzińska M., Psychologia pamięci, Gliwice 2008.
3. Kotarski R., Włam się do mózgu, Warszawa 2017.
4. Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2011.
5. Żylińska M., Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Gdynia 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: