Przedmiot glottodydaktyczny do wyboru 1: Grywalizacja na lekcjach języka obcego 1.S3.LJPO-PG.2
Podczas zajęć będą omawiane następujące treści:
1. Cel zastosowania gier w edukacji językowej. Zalety i wady. Cykl Kolba.
2. Elementy ludyczne na zajęciach języka obcego.
3. Charakterystyka gier językowych – role play, gry planszowe, gry terenowe, fizyczne stworzenie czegoś, gry karciane, quizy online.
4. Rozgrzewki językowe.
5. Dostosowanie mechaniki gier do celów edukacyjnych.
6. Tworzenie gier językowych od podstaw.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
k_W01/ P6S_WG: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze (w tym glottodydaktyczne), wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) z obszaru nauk humanistycznych;
k_W05/ P6S_WK: fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych.
Umiejętności:
k_U01/ P6S_UW: wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (w tym logopedyczną i glottodydaktyczną) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT);
k_U04/ P6S_UK: komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym glottodydaktycznej);
k_U06/ P6S_UK: doskonalić własny warsztat lektora języka polskiego jako obcego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów;
k_U09/ P6S_UO: planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Kompetencje społeczne:
k_K01/ P6S_KK: krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Kryteria oceniania
30% obecność i aktywność na zajęciach
40% przygotowanie autorskiej gry dydaktycznej
30% zadania cząstkowe
Literatura
1. Koluch R., Gry w nauce języka obcego – zalety i wady [w] JOwSz, 1/2003.
2. Kuc P., Stempek I., Polski krok po kroku. Gry i zabawy językowe, Kraków
3. Małolepsza M., Szymkiewicz A., Hurra!!! Po polsku 1. Podręcznik nauczyciela (nowa edycja), Kraków 2020.
4. Pasek J., 68 pomysłów na lekcje polskiego, Kraków 2022.
5. Pelc T., Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne. Podręcznik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego, Łódź 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: