Przedmiot glottodydaktyczny do wyboru 2: Środki i materiały glottodydaktyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego 1.S3.LJPO-PG.3.1
Podczas zajęć będą omawiane następujące treści:
1. Definicja i cele środków i pomocy dydaktycznych.
2. Środki techniczne.
3. Pomoce książkowe.
4. Środki wizualne.
5. Środki słuchowe.
6. Środki audiowidualne.
7. Teksty pisane.
8. Gry dydaktyczne.
9. Internet.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
1.(K_W02) teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki);
2.(K_W05) fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych.
Umiejętności:
Student potrafi
3. (K_U01) wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (w tym glottodydaktyczną) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT);
4. (K_U04): komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym glottodydaktycznej);
5. (K_U06) doskonalić własny warsztat lektora języka polskiego jako obcego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów;
6. (K_U09) planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole.
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
7. (K_K01) krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym glottodydaktycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
metoda projektu, praca frontalna, praca indywidualna
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
obecność i aktywność na zajęciach, projekt edukacyjny (efekty 1-7)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie frekwencji (30%) i projektu (70%).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
2. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
3. Gębal P., Miodunka W., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
4. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego, Kraków 2010.
5. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
6. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. W. Miodunka, Kraków 2011.
7. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
8. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2006.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
11. Pasek J., 68 pomysłów na lekcje polskiego, Kraków 2022.
12. Wybrane artykuły z czasopisma „Języki obce w szkole”.
13. 40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: