Przedmiot językoznawczy 1: Dyskurs w Internecie 1.S3.LJPO-PJ.2
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pojęciem dyskursu, w szczególności dyskursu w Internecie. Podczas konwersatoriów studenci poznają specyficzne gatunki internetowe, a także modele komunikacji zachodzące pomiędzy uczestnikami dyskursu. Ponadto omówione zostanie pojęcie hipertekstu, grzeczności językowej, hejtu, memów, ale również blogów i videoblogów.
Zakres tematów:
1. Cechy charakterystyczne dyskursu w Internecie.
2. Specyfika gatunków internetowych.
3. Modele komunikacji między uczestnikami dyskursu w Internecie.
4. Hipertekst.
5. Grzeczność językowa w Internecie.
6. Zjawisko hejtu.
7. Zjawisko memów.
8. Blogi i videoblogi.
9. Komunikacja na forach internetowych.
10. Wybrane typy dyskursów w Internecie.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Senderska J., "Maniaczki" w sieci : o języku i komunikacji wybranych kobiecych społeczności online, Kielce 2017
Komunikowanie (się) w mediachelektronicznych– język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak i Grzegorz Ptaszek (red.), Warszawa 2009.
Szczęsna E., Dyskurs internetowy a literacki. O niektórych relacjach między internetem a literaturą w: Komparatystyka dzisiaj. Interpretacje, Edward Kasperski i Ewa Szczęsna (red.), Warszawa 2011, s. 187-209.
| Ogólnie: Senderska J., "Maniaczki" w sieci : o języku i komunikacji wybranych kobiecych społeczności online, Kielce 2017
Komunikowanie (się) w mediachelektronicznych– język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak i Grzegorz Ptaszek (red.), Warszawa 2009.
Szczęsna E., Dyskurs internetowy a literacki. O niektórych relacjach między internetem a literaturą w: Komparatystyka dzisiaj. Interpretacje, Edward Kasperski i Ewa Szczęsna (red.), Warszawa 2011, s. 187-209. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie:
1) specyfikę polskiego dyskursu w Internecie oraz metody i teorie językoznawcze służące jego opisowi (k_W01);
2) fundamentalne dylematy współczesnej kultury i cywilizacji w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W05).
Umiejętności – student potrafi:
3)formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (k_U02);
4)rozpoznawać zjawiska językowe zachodzące w Internecie oraz przeprowadzać ich krytyczną analizę o interpretację z zastosowaniem metod badania dyskursu (k_U03);
5) planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (k_U07).
Kompetencje społeczne – student:
6) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4);
Zadania cząstkowe (efekty 5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i referat na temat wybranego typu dyskursu w Internecie (60%).
Literatura
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
Język a media: wzory języka we współczesnych mediach, Bogusław Skowronek, Ewa Horyń, Agnieszka Walecka-Rynduch (red.), Kraków 2018.
Język w internecie. Antologia, Małgorzata Kita i Iwona Loewe (red.), Katowice 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: