Przedmiot językoznawczy 2: Etyka komunikacji 1.S3.LJPO-PJ.5
Proponowane treści przedmiotu
1) Etyczny wymiar komunikatu – podstawowe zasady.
2) Mówić i implikować. Refleksja o implikaturach konwersacyjnych H.P. Grice'a. Maksyma kooperacji i jej kategorie.
3) Etyka mowy a grzeczność w komunikacji językowej.
4) Etyka mowy a perswazja /manipulacja / nowomowa
5) Nieetyczne zabiegi językowe uwłaczające godności rozmówcy i naruszające jego wolność.
6) Estetyka przekazu słownego a etyka mowy.
7) Kategorie prawdy i kłamstwa w komunikacji.
8) Agresja werbalna. Mowa nienawiści.
9) Etyka komunikacji w dyskursie publicznym.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
WIEDZA, student:
- posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu etyki komunikacji (k_W03/P6S_WG);
- poznaje modele komunikacji etycznej (k_W01/P6S_WG);
- podaje przyczyny niepowodzenia komunikacyjnego (k_W01/P6S_WG).
UMIEJĘTNOŚCI, student:
- wykorzystuje nabytą wiedzę w analizowaniu wybranych zagadnień dotyczących etyki komunikacji językowej (k_U01/P6S_UW);
- komunikuje się z użyciem terminologii dotyczącej zjawisk etyki komunikacji językowej (k_U04/P6S_UK);
- rozwija umiejętności integrowania zdobytej wiedzy i stosowania jej w praktyce (k_U01/P6S_UW);
- bierze udział w dyskusji – przedstawia i ocenia różne opinie i
stanowiska dotyczące etyki komunikacji (k_U05/P6S_UK);
-samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu etyki komunikacji językowej (k_U08/P6S_UU);
- pracuje indywidualnie oraz w zespole (k_U07/P6S_UO).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student:
uświadamia sobie wpływ stosownych językowych zachowań etycznych na charakter kontaktu interpersonalnego (k_K02/P6S_KR);
dostrzega rolę właściwego zachowania w budowaniu własnego wizerunku (k_K02/P6S_KR).
Kryteria oceniania
1) aktywna obecność (20 proc.);
2) ćwiczenia cząstkowe (30 proc.);
3) prezentacja na wybrany temat (20 proc.);
4) na ocenę bardzo dobrą esej (30 proc.);
Obecność zgodna z regulaminem UO.
90-100 proc. ocena bardzo dobra
80-89 proc. ocena dobra plus
70-79 proc. ocena dobra
60-69 proc. ocena dostateczna plus
51-59 proc. ocena dostateczna
Literatura
J. Antas, 2008, O kłamstwie i kłamaniu, Kraków.
A. Cegieła, Etyka słowa w dyskursie publicznym https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/27456/23-34%20Anna%20Cegiela_Etyka%20s%C5%82owa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
A. Cegieła, 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.
Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści ?, „Poradnik Językowy” 2014; z. 1 s. 7-17.
J. Grębowiec, 2013, Maksymy konwersacyjne implikatury, [w:] tegoż, Mówić i działać, Wrocław, s. 54-82.
M. Głowiński, 2009, Nowomowa i ciągi dalsze: Szkice dawne i nowe, Kraków, s. 34–43.
Jadwiga Puzynina, Anna Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, [w:] O zagrożeniu i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław, s. 35-45.
Małgorzata Marcjanik 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Andrzej Markowski, 2008, Kultura języka polskiego, Warszawa [rozdziały: 12 i 13].
Maria Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.
Jadwiga Puzynina (red.) 1993, Etyka międzyludzkiej komunikacji, Warszawa.
Marek Tokarz, 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk [rozdziały: 9 i 10].
http://www.etykaslowa.edu.pl/teksty-dotyczace-etyki-slowa/
http://oes.uw.edu.pl/category/obserwatorium-etyki-slowa/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: