Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 1: Metodyka terapii logopedycznej dziecka dwujęzycznego
1.S3.LJPO-PM.1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Dyscyplina
językoznawstwo
Literatura uzupełniająca
Cieszyńska J, Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego, [w:] Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo (red.), Kraków 2010, s. 18-36.
Młyński R., Lingwistyczne objawy dysleksji i dwujęzyczności. Próba analizy różnicowej zachowań językowych [w:] Bilingwizm polsko-obcy. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków, R.Dębski, W. Miodunka (red.), Kraków
2016, s.119-131.
Skorek E.M., Dwujęzyczność w literaturze i badaniach naukowych, [w:] Komunikacja, zaburzenia, terapia, E.M. Skorek, K.B. Kochan (red.), Zielona Góra 2014, s. 21-69.
Nakład pracy studenta
A. Godziny kontaktowe: 15h/ 0,5 ECTS
Udział w zajęciach: 15h
B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS
Przygotowanie do zajęć: 5h
Przygotowanie do zaliczenia: 10h
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Założenia
Zakres tematów:
1. Dwujęzyczność: podstawowe pojęcia i definicje.
2. Korzyści i zagrożenia wynikające z dwujęzyczności.
3. Mózgowa organizacja funkcji językowych u osób dwujęzycznych.
4. Rozwój mowy dzieci dwujęzycznych.
5.Współczesne badania zaburzonej kompetencji komunikacyjnej u osób dwujęzycznych.
6. Studia przypadków dzieci dwujęzycznych - diagnoza oraz programowanie terapii; (10) Współpraca logopedy z interpretatorem w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej.
7. Światowe standardy postępowania logopedycznego z osobami wielojęzycznymi.
8. Metody aktywizujące w terapii dziecka dwujęzycznego.
9. Metody nauki i terapii różnych sprawności u dzieci dwujęzycznych.
10. Różne aspekty pracy z dziećmi dwujęzycznymi.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1) podstawowe pojęcia z zakresu dwujęzyczności (k_W02);
2) złożone mechanizmy neuropoznawcze leżące u podstaw funkcjonowania językowego osób dwujęzycznych oraz ich znaczenie dla rozumienia specyficznego obrazu sprzężonych zaburzeń mowy (k_W02);
3) czynniki wpływające na rozwój języka/języków pierwszych i kolejnych oraz ich znaczenie w diagnozowaniu zaburzeń mowy u osób dwujęzycznych (k_W04).
Umiejętności: student potrafi
4). interpretować objawy zaburzeń mowy i słuchu w kontekście rozwoju językowego osób wcześnie i późno dwujęzycznych (k_U01);
5) gromadzić wiedzę na temat rozwoju językowego osób dwujęzycznych oraz wykorzystywać ją w terapii stosując odpowiednie metody (k_U02);
6) formułować problemy badawcze dotyczące dwujęzyczności (k_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
7) korzystania z wyników najnowszych badań z zakresu dwujęzyczności w odniesieniu do osób dwujęzycznych (k_K01).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: