Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Diagnoza logopedyczna dziecka w oddziale neonatologicznym 1.S3.LJPO-PM.3.2
1. Ocena funkcji prymarnych
2. Odruchy ustno-twarzowe (ocena)
3 .Dziecko urodzone przedwcześnie
4.Noworodek z ankyloglosją
5. Niektóre metody profilaktyczne i terapeutyczne wykorzystywane w pracy z noworodkiem w oddziale szpitalnym
6. Interdyscyplinarny charakter pracy logopedy w oddziale neonatologicznym
7. Współpraca logopedy z rodzicami / opiekunami małego pacjenta w procesie diagnostycznym i terapeutycznym
8. Badanie logopedyczne noworodka
9. Badanie gotowości wcześniaka do karmienia doustnego
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej (L_W04)
2. mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych (L_W01; L_W04)
3. etapy rozwoju mowy małego dziecka (L_W03)
Umiejętności: student potrafi:
4. określić cele podejmowanych działań profilaktycznych i terapeutycznych (L_U03; L_U04);
5. scharakteryzować zaburzenia funkcji prymarnych (L_U04);
6. scharakteryzować odruchy ustno-twarzowe i dostrzec nieprawidłowości w tym obszarze (L_U04);
7. właściwie dobrać działania profilaktyczne dla konkretnego pacjenta (L_U03)
8. dobrać właściwe niektóre działania terapeutyczne dla konkretnego pacjenta (L_U04)
9. współpracować ze specjalistami w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii pacjenta oddziału neonatologicznego (L_U06)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
10. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (L_K01)
11. Wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń logopedycznych (L_K02)
12. Okazywania empatii pacjentom i ich opiekunom (L_K03)
13. Samodzielnego pogłębiania wiedzy związanej z pracą zawodową (L_K05)
14. Współpracy ze specjalistami w celu doskonalenia warsztatu pracy (L_K06)
15. Współpracy z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu zdobywania dalszej wiedzy (L_K07)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1-9; 11, 13);
Zadania cząstkowe (efekty 1-15).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
1. Stecko E., - „Logopedia małego dziecka’, Wydawnictw@stecko.com.pl
2. Cieszyńska J., Korendo M. (2007) - "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków
3. Grabias S., Panasiuk J.,Woźniak T.(2015) - „Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego), Lublin
4. Cieszyńska J. - Korendo M.,(2018) „Wczesna interwencja Terapeutyczna”, Kraków
5. Kaczorowska – Bray K.,Milewaski S., Wczesna Interwencja Logopedyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk , 2018
6. Rządzka M. - Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Impuls, Kraków 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: