Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Wybrane metody terapii logopedycznej z uczniem w szkole 1.S3.LJPO-PM.4.1
celem zajęć jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy logopedycznej w szkole, czyli
diagnozowanie wewnętrzne z użyciem własnych narzędzi oraz z wykorzystaniem dostępnych na rynku, również wywoływanie i utrwalanie najczęściej spotykanych głosek w praktyce zawodowej, czyli głosek szeregu szumiącego, syczącego, dwuwargowych, tylnojęzykowych i wargowo-zębowych oraz terapia rotacyzmu i pionizacja języka.
Zakres tematów:
1. Narzędzia diagnostyczne w szkolnej praktyce logopedycznej.
2. Wywoływanie i utrwalanie głosek należących do szeregu szumiącego.
3. Wywoływanie i utrwalanie głosek należących do szeregu syczącego.
4. Pionizacja języka.
5. Terapia rotacyzmu.
6. Wywoływanie i utrwalanie głosek tylnojęzykowych.
7. Wywoływanie i utrwalanie głosek dwuwargowych.
8. Wywoływanie i utrwalanie głosek wargowo-zębowych.
Nakład pracy studenta
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. podstawową terminologię logopedyczną (k_W02)
Umiejętności : student potrafi
2. poprawnie przeprowadzić wewnętrzną diagnozę logopedyczną (k_U02);
3. opracować i wdrożyć właściwą terapię logopedyczną (k_U05).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. samodzielnego stawiania i rozwiązywania problemów logopedycznych (L_K02)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
ćwiczenia praktyczne
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1-3);
Zadania cząstkowe (efekty 1 -4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych
za aktywność podczas zajęć (40%) i pracy zaliczeniowej (teczka logopedy) (60%)
Literatura
Dawczak Beata, Spychał Izabela, Szumki sz, ż, cz, dż: zabawy z głoskami, Wydawnictwo Harmonia, 2011
Gruba Joanna, KOSF. Karty Oceny Słuchu Fonemowego, Wydawnictwo Komlogo, Gliwice 2016
Michalak-Widera Iwona, Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Unikat 2, Czechowice-Dziedzice 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: