Przedmiot społeczny 2: Bariery w komunikacji międzykulturowej 1.S3.LJPO-PS.4
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu komunikacji interpersonalnej i medialnej, ewolucyjnymi podstawami ludzkiej komunikacji, a także ze specyfiką komunikacyjną wybranych grup etnicznych, narodowych etc. I wynikających z różnic między nimi problemów komunikacyjnych.
Zakres tematów:
1. Podział na kultury uniwersalistyczne i kontekstualne
2. Pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej
3. Przegląd badań nad uniwersalnością emocji – od Karola Darwina po koncepcje współczesne
4. Rola emocji i ich ekspresji w różnych kulturach
5. Udział zmysłów - węchu, dotyku, słuchu i zachowań wzrokowych - w procesie komunikacji
6. Pozycje ciała i ich funkcja ekspresywna oraz komunikacyjna
7. Tradycyjne i współczesne modele komunikacji
8. Pamięć komunikatywna i kulturowa w koncepcji Jana Assmanna
9. Rola komunikacji w kształtowaniu tożsamości kulturowej.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. metody analizy i interpretacji tekstów w języku polskim w obrębie wybranych tradycji (k_W03).
Umiejętności: student potrafi
2. wykorzystywać posiadaną wiedzę w celu właściwego doboru źródeł, dokonywania oceny i krytycznej analizy(k_U01);
3. formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z nauk o kulturze i komunikacji (k_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K05).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. Analiza tekstów z dyskusją
2. Dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
1. Aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4);
2. Prezentacja (efekty 1,2,3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na aktywności (40%) i prezentacji (60%).
Literatura
Hall E. T., Bezgłośny język, przeł. Z. Roman, Skarbińska Alicja, Warszawa 1987.
Hall E. T., Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2003.
Hofstede G., G. J. Hofstede, Kultury i organizacje, przeł. Durska Małgorzata, Warszawa 2007.
Trompenaars A., Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: