Gramatyka komunikacyjna 1.S3.LJPO.104
Przedmiot ma na celu pogłębienie i poszerzenie wiedzy z zakresu metodyki nauczania gramatyki języka polskiego (fleksji, słowotwórstwa i składni) jako obcego; pogłębienie kompetencji językowej.
Tematy:
Gramatyczne dylematy
Gramatyka w nauczaniu jpjo
Kompetencja gramatyczna
Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa
Pierwsze programy gramatyczne w nauczaniu jpjo
Uwagi ogólne nt nauczania gramatyki
Techniki nauczania gramatyki
Poprawianie błędów
Gramatyka w podręcznikach do jpjo
Podręczniki dedykowane nauczaniu gramatyki
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze (zwłaszcza glottodydaktyczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy językoznawczej (K_W01);
2. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu glottodydaktyki (K_W02)
Umiejętności: student potrafi
3. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą (zwłaszcza glottodydaktyczną) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy glottodydaktycznej (K_U01).
4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (K_U04)
5. doskonalić własny warsztat przyszłego lektora języka polskiego jako obcego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów; (K_U06)
6. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie;(K_U10)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. krytycznej oceny posiadanej wiedzy glottodydaktycznej oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy; (K_K01)
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach
egzamin
Literatura
• 40 koncepcji dobrych lekcji (Red. Agnieszka Rabiej, Hanna Marczyńska, Beata Zaręba)
• ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (Anna Seretny, Ewa Lipińska)
• Metodyka nauczania języków obcych (Hanna Komorowska)
• Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych (Iwona Janowska)
• Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (Red. Iwona Janowska, Ewa Lipińska, Agnieszka Rabiej, Anna Seretny, Przemysław Turek)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: