Praktyka w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego (śródroczna) 1.S3.LJPO.112
Student odbywa 30 godzin (1h = 45 min.) praktyki w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, w tym: - hospituje 8h zajęć (4h – na poziomie podstawowym, 4h – na poziomie średniozaawansowanym); - samodzielnie przeprowadza 2h zajęć (1h – na poziomie podstawowym, 1h – na poziomie średniozaawansowanym); - przygotowuje 2 konspekty zajęć, pomoce i narzędzia dydaktyczne; - zapoznaje się z programami nauczania, podręcznikami i innymi narzędziami dydaktycznymi.
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie glottodydaktyczne wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy glottodydaktycznej (K_W01);
2. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu glottodydaktyki (K_W02);
Umiejętności: student potrafi
3. wykorzystywać posiadaną wiedzę glottodydaktyczną – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące użycia wiedzy glottodydaktycznej oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (K_U01);
4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii glottodydaktycznej (K_U04);
5. realizować zadania zawodowe wynikające z roli lektora języka polskiego jako obcego K_U05);
6. doskonalić własny warsztat przyszłego lektora języka polskiego jako obcego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów (K_U06);
7. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U10);
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
8. krytycznej oceny posiadanej wiedzy glottodydaktycznej oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy (K_K01);
9. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia własnego warsztatu (K_K03);
10. odpowiedzialnego pełnienia przyszłej roli zawodowej lektora języka polskiego jako obcego, w tym:
- okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy;
- profesjonalnego rozwiązywania konfliktów;
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu; (K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
- 2 konspekty zajęć zatwierdzone i ocenione przez opiekunów praktyki, (efekty 1-7)
- przebieg zajęć,
- przygotowanie merytoryczne i metodyczne studenta
- wykorzystanie na zajęciach technik i strategii nauczania oraz pomocy dydaktycznych. (efekty 1-10)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych.
Literatura
Lipińska E., Seretny A., Abc metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, 2016, Kraków.
Rabiej A., Mączyńska H., Zaręba B., 40 koncepcji dobrych lekcji, 2011, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: