Wprowadzenie do badań statystycznych w lingwistyce stosowanej 1.S3.LJPO.21
W czasie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia szczegółowe:
1. Do czego potrzebna nam statystyka w językoznawstwie? Statystyka jako narzędzie opisu i wnioskowania
2. Podstawy statystyki opisowej (miary tendencji centralnej, miary dyspersji)
3. Projektowanie badań: pytania badawcze, hipotezy, zmienne, dobór próby
4. Wybrane podstawowe testy statystyczne
5. Prezentacja danych, tabele i wykresy – jak je czytać?
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
1. metodologię badań statystycznych oraz terminologię ogólną i szczegółową związaną ze badaniami statystycznymi w obszarze językoznawstwa (k_W03)
Umiejętności:
Student potrafi:
2. formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu statystyki (k_U02)
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
3. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z podstaw badań statystycznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- wykład na temat podstaw teoretycznych omawianych zagadnień
- ćwiczenia praktyczne (praca w parach, w małych grupach i indywidualna)
Metody i kryteria oceniania:
- obecność i aktywny udział w zajęciach (30%) (efekty 1-3)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań domowych, gotowość do dyskusji na podstawie zadanych tekstów) (30%) (efekty 1-3)
- praca zaliczeniowa - test (40%) (efekty 1-3)
Literatura
Clegg, F. (1994). Po prostu statystyka: Kurs dla nauk społecznych. Warszawa: WSiP.
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Kryteria oceny: -- frekwencja 5%, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: