Logopedia wychowawcza 1.S3.LJPO.30
Logopedia wychowawcza, zajmująca się środowiskowymi uwarunkowaniami rozwoju mowy, przyczynami zaburzeń rozwoju językowego na tle czynników psychospołecznych, profilaktyką i znaczeniem wczesnej interwencji w wypadku odstępstw od normy, stanowi niezbędne wprowadzenie teoretyczne do metodologii badań, do metodyki postępowania diagnostycznego i terapii logopedycznej. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą na temat procesu wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania językowego; metod i technik oddziaływania wychowawczego; z podstawowymi koncepcjami, najważniejszymi nurtami i kierunkami wychowania; z zasadami, metodami oraz technikami wychowania oraz nauczania i uczenia się. Student powinien poznać, jakie zachowania, postawy i styl pracy cechują dobrego terapeutę, nauczyciela, powinien zapoznać się z kodeksem etyki nauczycielskiej, a także ze sposobami motywowania dziecka do uczenia się oraz podnoszenia efektywności terapii.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1.terminologię używaną w pedagogice, rozumie jej źródła i zna zastosowanie; zna główne nurty i koncepcje wychowania oraz kształcenia człowieka, jakie powstawały w przeszłości, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania w jakich one powstawały (k_W02; k_W03; L_W03);
2.zna współczesne teorie wychowania, posiada podstawową wiedzę o systemach wychowania i kształcenia na świecie; rozumie znaczenie środowiska wychowawczego w przebiegu procesów uczenia się, nauczania i terapii zaburzeń rozwoju mowy ma elementarną wiedzę o metodach i technikach pracy z dzieckiem, metodach samodoskonalenia, podnoszenia efektywności terapii (k_W01; L_W05);
3. szczegółowo zna psychospołeczne czynniki determinujące rozwój mowy (L_W03).
Umiejętności: student potrafi
4. potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, dokonywać ocenę, przeprowadzać krytyczną analizę i syntezę tych informacji (k_U01);
5. potrafi brać udział w debacie, prezentować i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym komunikacji oraz sprawności językowej i dyskutować o nich (k_U07);
6. planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (k_U09).
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do
7. Pracy nad pogłębianiem swoich kompetencji w toku samorozwoju (L_K05)
Kryteria oceniania
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych (efekty 1-7) (50 % - średnia ocen z kolokwiów pisemnych, 50% - przygotowanie prezentacji multimedialnej (Efekty 1-5), prezentowanie przygotowanego tematu i kierowanie dyskusją, obecność, przygotowanie i aktywny udział w zajęciach).
Literatura
• Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998.
• Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003.
• M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia, Procesy, koncepcje. Interdyscylinarne ujęcie. Tom1, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2007.
• Kwieciński Z., Świderski B., Pedagogika- podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, T.1.,
• Kwieciński Z., Świderski B., Pedagogika- podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, T.2.,
• Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008,
• Kunowski S. Podstawy współczesnej Pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000,
• Świderski B. Współczesne teorie i nurty wychowania, Wyd. Impuls, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: