Wczesna interwencja logopedyczna 1.S3.LJPO.33
1. Wczesna interwencja logopedyczna - podstawowe zagadnienia.
2. Czynności prymarne
3. Czynniki wspierające oraz zakłócające umiejętności prelingwalne oraz językowe małego dziecka.
4. Odruchy ustno-twarzowe.
5. Dobór metod i akcesoriów stymulujących rozwój czynności fizjologicznych w obrębie aparatu artykulacyjnego podczas karmienia.
6. Metody terapeutyczne wykorzystywane we wczesnej interwencji logopedycznej.
7. Współpraca logopedy z rodzicami oraz z innymi specjalistami w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii.
8. Zajęcia praktyczne: - uczestnictwo w badaniu logopedycznym dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym - prawidłowe pozycje do karmienia, pielęgnacji, aktywności - karmienie łyżeczką - profilaktyka logopedyczna
Zakres tematów:
Wiadomości na temat wczesnej interwencji i opieki logopedycznej.
Czynniki zagrażające prawidłowemu rozwojowi mowy.
Prowadzenia działań profilaktycznych oraz stymulujacych rozwój językowy małych dzieci.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. Student zna założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej. (L_W04)
2. Student zna mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych (L_W04).
3. Student zna etapy rozwoju mowy małego dziecka (L_W03).
Umiejętności: student potrafi:
4. Student potrafi określić cele , zadania wczesnej interwencji logopedycznej. (L_U04)
5. Student potrafi scharakteryzować stadia rozwoju mowy małego dziecka oraz uwarunkowania zaburzeń rozwojowych w procesie komunikacji (L_U03)
6. Student potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój czynności fizjologicznych –ssanie, połykanie, gryzienie, oddech z dzieckiem z w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym (L_U04)
7. Student potrafi współpracować ze specjalistami w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka małego dziecka. (L_U06)
8. Potrafi omówić w sposób zrozumiały założenia programowe z rodziną dziecka. (L_U07)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
9. Autorefleksji nad rozwojem zawodowym (L_K01)
10. Wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (L_K02)
11. Okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy (L_K03)
12. Samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (L_K05)
13. Współpracy ze specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (L_K06)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowe pracy zaliczeniowej (100%).
Literatura
1. Cieszyńska J., Korendo M. (2007) - "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków
2. Grabias S., Panasiuk J.,Woźniak T.(2015) - „Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego), Lublin
3. Cieszyńska J. - Korendo M.,(2018) „Wczesna interwencja Terapeutyczna”, Kraków
4. Kaczorowska – Bray K.,Milewaski S., Wczesna Interwencja Logopedyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk , 2018
5. Rządzka M. - Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Impuls, Kraków 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: