Oligofrenologopedia 1.S3.LJPO.44
Studenci zapoznają się z podstawowymi etapami procesu diagnostycznego, etapami opracowywania programu terapeutycznego, tworzenia planu zajęć jednostkowych. Zajęcia przybliżą studentom zagadnienia związane z budową orzeczenia o niepełnosprawności intelektualnej wydawanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz standardy pracy z dzieckiem wynikające z orzeczenia. Studenci nabędą również umiejętności ewaluacji pracy własnej oraz poznają źródła umożliwiające poszerzanie swojej wiedzy.
Zakres tematów:
1. Standard postępowania logopedycznego w oligofazji.
2. Metody, strategie, konstruowanie programu terapeutycznego.
3. Praca z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie – studium przypadku.
3. Praca z dziećmi z trisomią – studium przypadku.
4. Praca z dziećmi z autyzmem – studium przypadku.
5. Praca z dziećmi z zespołem Aspergera – studium przypadku.
6. Opracowanie programu terapeutycznego oraz zajęć jednostkowych z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Standardy postępowania logopedycznego w oligofazji (K_W09);
2. Metody diagnozy i terapii logopedycznej osób niepełnosprawnych intelektualnie (L_W04).
Umiejętności: student potrafi
3. Pracować z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej wystawionym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną (K_U11);
4. Zaprojektować dopasowany do konkretnego przypadku program terapii logopedycznej oraz konspekt zajęć jednostkowych z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie (L_U05).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. Przestrzegania zasad etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z niepełnosprawnością intelektualną (K_K02);
6. Współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (L_K06).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa – przygotowanie zajęć logopedycznych na podstawie studium przypadku (efekty 3,4); Zadania cząstkowe – aktywność na zajęciach (efekty 1, 2, 5, 6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Metody dydaktyczne: Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca w grupach, metoda słowna, metoda oglądowa
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
Jęczeń U. (2008). Standard postępowania logopedycznego w przypadku oligofazji. [w:] LOGOPEDIA. Tom 37. Lublin: Polskie Towarzystwo Logopedyczne.
Milczanowska K. (2014). Alalia prolongata czy oligofazja? Problemy diagnozy logopedycznej. [w:] Logopedia Silesiana 3. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Palacz J. (2012). Mowa jako determinanta rozwoju dzieci niepełnosprawnych umysłowo. [w:] Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: