Podstawy psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii 1.S3.LJPO.49
W ramach zajęć omówione zostaną: specyfika zaburzeń psychicznych u dzieci, kryteria normy i patologii w rozwoju dziecka, neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń psychicznych, psychospołeczne uwarunkowania powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci, charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych, internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz problemy diagnozy i terapii dzieci z uwzględnieniem systemu rodzinnego.
Zakres tematów:
Konwersatorium:
1. Zajęcia organizacyjne - wprowadzenie do zajęć.
2. Rozwój mózgu dziecka i neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń
3. Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe (afazja), specyficzne trudności szkolne (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia).
4. Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem z zaburzeniami neurorozwojowymi
5. Kolokwium zaliczeniowe
W cyklu 2023/24-Z:
Tematyka konwersatorium: |
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a
| Ogólnie: Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a. | W cyklu 2022/23-Z: Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a
|
Nakład pracy studenta
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
Wiedza:
1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)
2. Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń u dzieci w kontekście rozwojowym (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)
3. Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)
4. Zna neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń rozwojowych u dzieci i ich leczenia (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04)
Umiejętności: student potrafi
5. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń oraz stymulacji rozwoju dzieci (K_U10, L_U03, L_U04)
6. Potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci (K_U10, L_U03, L_U04)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
7. Jest wrażliwy na problemy dzieci z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi i ich rodzin (K_K03, K_K04)
8. Ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności (K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład z prezentacją multimedialną/dyskusja/prezentacja zespołowa
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Prezentacja zespołowa (efekty 1,2, 3,5,6,7,8); Sprawdzian pisemny testowy (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie prezentacji zespołowej (40%) i sprawdzianu pisemnego (60%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
W cyklu 2023/24-Z:
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Zajęcia odbywają się na MSTeams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: