Podstawy psycholingwistyki rozwojowej 1.S3.LJPO.5
1. Podstawowe pojęcia: język a mowa, funkcje języka.
2. Kompetencja językowa.
3. Słownik umysłowy.
4. Kompetencja komunikacyjna.
5. Ontogeneza języka: biologiczne, psychologiczne i kulturowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka. Teoria Bernsteina.
6. Teorie przyswajania języka przez dzieci – mechanizmy rozwoju językowego.
7. Metody badania rozwoju języka małego dziecka.
8. Akwizycja języka przez małe dziecko. Fazy rozwoju języka.
9. Przyswajanie poszczególnych składników: dźwięki mowy i początki fonologii.
10. Przyswajanie poszczególnych składników: rozwój słownika dziecka,
11. Przyswajanie poszczególnych składników rozwój systemu syntaktycznego.
12.Przyswajanie poszczególnych składników: rozwój wiedzy pragmatycznej dziecka jako uczestnika konwersacji.
13. Dwujęzyczność.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1) podstawowe pojęcia z psycholingwistyki rozwojowej (k_W02);
2) proces akwizycji języka przez małe dziecko (k_W01);
3) mechanizmy rozwoju językowego (k_W01);
4) wybrane metody badania rozwoju mowy małego dziecka (k_W01).
Umiejętności: student potrafi
5) stosować wiedzę językoznawczą i logopedyczną w celu formułowania i rozwiązywania problemów badawczych związanych z rozwojem mowy (k_U01);
6) komunikować się za pomocą specjalistycznej terminologii językoznawczej (w tym logopedycznej) (k_U04);
7) brać udział w dyskusji – przedstawiać i oceniać projekt badawczy (k_U07);
8) planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole w celach wymiany doświadczeń (k_U09).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
9) krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej (w tym logopedycznej) oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; samodzielnego pogłębiania wiedzy (k_K01).
Kryteria oceniania
kolokwium zaliczeniowe - norma zaliczenia 51 proc.
Literatura
Berko Gleason J., Ratner N. (red.), (2005), Psycholingwistyka, Gdańsk.
Bokus B., Shugar G.W. (red.), (2007), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk.
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2003), Logopedia. Pytania i odpowiedzi – podręcznik akademicki, Opole.
Grabias S., (1997), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Kurcz I., (2005), Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: